اهم اخبار

تشکیل اولین جلسه شورای “تعیین قیمت محصولات کشاورزی” به روز دوشنبه موکول شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در حالی که قرار بود امروز شنبه ۱۸ بهمن ماه اولین جلسه شورای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی تشکیل شود به دلیل مشغله وزیر جهاد کشاورزی به روز دوشنبه موکول شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایلنا؛ در سال ۶۸ قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به تصویب مجلس رسید. هدف از این قانون حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و‌ ضرر و زیان کشاورزان است.

بر اساس قانون خرید تضمینی، دولت موظف است همه ‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (‌گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی،‌چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آنها از طریق واحدهای ذیربط اقدام کند. این قانون در سال‌های ۷۲ و ۸۳ به منظور تکمیل مواد آن در مجلس مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت.

طی سال‌ها پس از تصویب این قانون اجرای آن با مشکلاتی مواجه بوده است. کارشناسان معتقدند سازوکار قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به نحوی تعیین شده است که قابلیت اجرای صحیح آن وجود ندارد و مجلس و کشاورزان نیز توانایی اظهار نظر و نظارت بر آن را ندارند.

برای رفع مشکلات ابتدای مهرماه سالجاری بار دیگر قانون خرید تضمینی اصلاح شد. بر اساس اصلاح صورت گرفته، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در شورای ۱۰ نفره متشکل از مسئولان دولت، نمایندگان مجلس و کشاورزان خبره تعیین می شود.

از زمان ابلاغ این اصلاحیه کشاورزان منتظر تشکیل شورا بودند تا تکلیف قیمت‌ خرید تضمینی محصولاتشان مشخص شود. آخرین مرحله تشکیل شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی انتخاب کشاورزان خبره بود که  به دلیل تعلل وزیر جهادکشاورزی زمانی زیادی برد و موجب اعتراض کشاورزان  شد.

پس از ۴ ماه تاخیر قرار بر این بود که امروز اولین جلسه این شورا تشکیل شود، اما گفته می‌شود بار دیگر به دلیل مشغله وزیر جهاد کشاورزی به تاخیر افتاده است.

علی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در این بار گفت: یکی از بهانه‌های تاخیر در آغاز به کار شورای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی عدم معرفی منتخبان کشاورزان به وزیر جهاد کشاورزی بود.

وی افزود: تمام استان‌های کشور منتخبین خود را که در مجموع ۶۰ نفر می‌شوند را معرفی کردند و بالاخره وزیر از میان آن‌ها دو نفر را انتخاب کرد.

ایمانی با بیان اینکه امروز قرار بود اولین جلسه این شورا تشکیل شود، اظهار کرد: پس از ۴ ماه تاخیر قرار بر این بود که امروز اولین جلسه این شورا تشکیل شود، اما بار دیگر به دلیل مشغله وزیر جهاد کشاورزی به تاخیر افتاد.

به گفته وی، تشکیل اولین جلسه شورای “تعیین قیمت محصولات کشاورزی” به روز دوشنبه موکول شده است.

بر اساس این گزارش؛‌ اعضای شورای تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاوری شامل: وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا برابر با ماده ۱۴ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی، رئیس اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی و کشاورزی ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان ناظر بدون حق رأی به انتخاب مجلس شورای اسلامی و دو نفر کشاورز خبره با حکم وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بنیاد ملی گندم است.

شورا موظف به تعیین قیمت تضمینی محصولات اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن هزینه‌های واقعی تولید و سود متعارف، حفظ رابطه مبادله داخل و خارج بخش کشاورزی، آخرین نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران، هزینه تمام شده محصول مشابه وارداتی شامل هزینه خرید در مبدا هزینه‌های حمل و نقل تعرفه‌های وارداتی هزینه‌های حمل داخلی کشور و سایر هزینه‌های مترتب بر واردات محصول مشابه است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *