اهم اخبار

تعرفه صادراتی شیرخشک حذف نشود، واحدهای تولیدی تعطیل می شوند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور گفت: از سال گذشته برای صادرات شیرخشک تعرفه ۱۶هزار تومانی در نظر گرفته شده بود. اما مبنای این تعرفه شیر با نرخ ۴۵۰۰ تومان است. حالا که قیمت شیر به ۶۴۰۰ تومان رسیده طبیعتا صادرات با پرداخت این تعرفه امکانپذیر نیست و اگر حذف نشود واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سیاوش سلیمی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات شیرخشک آزاد شده است یا خیر؟ گفت:صادرات شیرخشک ممنوع نبود که در  حال حاضر آزاد شده باشد. آن چیزی که اخیرا مطرح شده  درخواست تعدیل یا حذف تعرفه صادراتی شیرخشک به دلیل افزایش نرخ شیرخام است.

اضافه شدن ۲۵ هزار تومانی به قیمت تمام شده شیرخشک/موافقت با حذف تعرفه

وی ادامه  داد: اسفندماه سال گذشته برای صادرات هر کیلوگرم شیرخشک تعرفه ۱۶ هزارتومانی تعیین شد. اما دوماه قبل قیمت هر کیلو شیرخام ۱۹۰۰ تومان افزایش یافت و با توجه به ضریب تبدیل ۱۲.۵کیلوگرمی شیر به شیرخشک و خامه، حدود  ۲۵ هزار تومان فقط به ماده اولیه شیرخشک اضافه شد. افزایش قیمتی که صادرات را دچار مشکل کرده است. به همین دلیل تولیدکنندگان از وزارت جهاد کشاورزی درخواست حذف تعرفه را داشتند که با آن نیز موافقت شد.

اگر تعرفه صادراتی حذف نشود واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک کشور اضافه کرد: با وجود اینکه وزارت جهادکشاورزی موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است اما هنوز به گمرکات اعلام نشده و تولیدکنندگان به ناچار شیرخشک ها را در انبار نگه داشته اند و امکان صادرات ندارند و اگر تعرفه در همین هفته حذف نشود واحدهای شیرخشک کشور تعطیل خواهند شد.

موافقت با پرداخت تعرفه به جای تخصیص سهمیه

وی یادآور شد: صادرات شیرخشک از سال ۱۳۹۳  با رشد صنعت گاوداری شروع و سال ۱۳۹۵ هم مشوق صادراتی یک دلاری به آن داده شد. این روند تا سال ۱۳۹۷ ادامه یافت تا اینکه در آن سال صادرات شیرخشک برای ۳۰ ماه ممنوع شد. با اعلام ممنوعیت کارخانجات با انباشت شیرخشک مواجه شدند و در نهایت تصمیم بر این شد که سهمیه صادراتی به تولیدگنندگان تعلق گیرد.

سلیمی افزود: طی دو مرحله سهمیه صادراتی ۱۰هزار تنی تخصیص داده شد. اما اصولا سهمیه بندی اقدام نادرست و فسادزایی است و به همین دلیل پیشنهاد کردیم به جای تخصیص سهمیه تعرفه صادراتی پرداخت شود.

تعرفه صادراتی ۱۶هزار تومانی به ازای شیر ۴۵۰۰تومانی

به گفته وی در آن زمان تعرفه ۱۶ هزار تومانی بر اساس قیمت شیر ۴۵۰۰ تومانی آن زمان تعیین شد. ولی حالا که قیمت شیر به ۶۴۰۰ تومان رسیده طبیعتا این تعرفه قابل پرداخت نیست.

قیمت شیر خام را نهاده‌های دامی تعیین می کنند

این فعال بخش خصوصی علت تعلل وزارت جهاد کشاورزی در اعلام حذف تعرفه ها را هراس از افزایش مجدد قیمت شیر خام می داند و می گوید صادرات شیرخشک و قیمت شیر خام ارتباطی به یکدیگر ندارند و آن چیزی که بر قیمت تمام شده شیرخام اثر گذار است قیمت نهاده های دامی و سایر هزینه های تولید است.

سلیمی به بازارهای صادراتی نیز اشاره کرد و گفت: صادرات شیرخشک ما به چند کشور منطقه محدود است و اگر در صادرات استمرار نداشته باشیم هدف های صادراتی خود را از دست می دهیم.

وی  با بیان اینکه قیمت شیر درب گاوداری ها۶۴۰۰ تومان و درب کارخانه ها ۶۵۰۰ تا ۶۵۵۰ تومان است، گفت: قیمت تمام شده هر کیلو شیرخشک  برای تولیدکننده ۶۱ هزار و ۲۹۰ تومان است. قیمت جهانی شیرخشک نیز ۲.۸ دلار است ولی ما در بالاترین حد ممکن می توانیم آن را ۲.۷ دلار بفروشیم. با یک محاسبه ساده می توان به این نکته رسید که قیمت تمام شده تولید ما با قیمت فروش صادراتی یکسان است و پرداخت عوارض یعنی پرداخت هزینه اضافی از جیب تولیدکننده.

می توانیم کره صادر کنیم

وی در پایان همچنین به صادرات کره نیز اشاره کرد و گفت: به دنبال آزادسازی صادرات کره نیز هستیم، زیرا صادرات کره در کشور ممنوع است. باید به این نکته توجه کرد که  کشور نه تنها نیاز به کره خارجی ندارد بلکه کره مازاد نیز دارد و آماده صادرات است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *