اهم اخبار

تغییرات ساختاری گسترده بخش کشاورزی در طرح امنیت غذایی+ویدئو

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات ساختاری متعدد و گسترده پیش بینی شده در طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی که مشکلات زیادی برای بخش کشاورزی پدید می‌آورد، احتمال کمی برای اجرای کامل طرح مذکور در دولت سیزدهم وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس؛ طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در اردیبهشت ماه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

هدف اصلی این طرح که از ۱۴ ماده تشکیل شده، ارایه راهکارهایی برای ساماندهی زنجیره ارزش بخش کشاورزی از نظر فرایندی، ساختاری، بازاری و مالی است.

ماده ۱ این طرح به تأسیس ستاد تنظیم بازار کشاورزی پرداخته است. این ستاد  متشکل از شورایی ۱۹ نفره به ریاست وزیر جهاد کشاورزی وظایفی از جمله تنظیم بازار داخلی کالاهای کشاورزی و نظارت و بازرسی بر قیمت‌ها و تامین و توزیع کالاهای کشاورزی و همچنین مدیریت مطلوب بازار با همکاری اتاق اصناف کشاورزی ایران دارد. از دیگر وظایف این شورا به نظارت بر تامین اعتبارات وتسهیلات بانکی مورد نیاز و نیز نظارت بر امور گمرکی و مالیاتی به منظور روان‌سازی تأمین و توزیع کالاهای کشاورزی است.

ماده ۲ طرح مذکور درباره تشکیل سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران است که از ادغام معاونت بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و واحدهای مرتبط با بخش کشاورزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود. از جمله وظایف آن به توسعه بازارهای صادراتی، مدیریت ذخایر راهبردی، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با سایر کشورها به‌ویژه همسایگان، حذف واسطه‌های غیرضروری و تشریفات زاید تجارت از بازار کالاهای کشاورزی اشاره است.

براساس ماده ۳ این طرح سازمان توسعه سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران از ادغام معاونت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و کسب وکارهای کشاورزی و واحدهای مرتبط با وظایف این سازمان در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌گردد. از جمله وظایف مهم این سازمان، تأمین و تجهیز منابع مالی مورد نیاز، حمایت و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری دربخش کشاورزی روستایی و عشایری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه کسب وکارهای کشاورزی است.

مطابق ماده ۴ طرح مذکور قرار است شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی در هر شهرستان متشکل از ۱۵ عضو تشکیل شود که وظیفه این شورا تسهیل فضای کسب وکار و رفع موانع تولید در هر شهرستان است.

به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات ساختاری متعدد و گسترده پیش بینی شده در این طرح که هم اجرای آن زمان‌بر خواهد بود و هم افزایش هزینه‌ها و مشکلات زیادی برای بخش کشاورزی پدید می‌آورد، احتمال کمی برای اجرای کامل طرح مذکور در دولت سیزدهم وجود دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *