اهم اخبار

تغییر اقلیم و به خطر افتادن امنیت غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت منابع محیط زیست، اظهار کرد: تغییر اقلیم در همدان می‌تواند امنیت غذایی که دستاورد کشاورزی است را به خطر بیندازد و باعث از دست رفتن تالاب‌ها شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ ایرج اسدی در نشست “تغییرات اقلیم و عوامل آن” که برگزار شد، اظهار کرد:  فاکتورهایی مانند طوفان‌ها، خشکسالی و یا تغییرشکل بارش، می‌تواند اقلیم را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار دهد.

اسدی تصریح کرد: این تغییر اقلیم می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد و برنامه‌هایی که داشتیم و امنیت غذایی که دستاورد کشاورزی است را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: بحث تغییر اقلیم منحصر به شرایط حیات ما نیست و از میلیون ها سال پیش وجود داشته اما روند آن با انقلاب صنعتی از نیمه دوم قرن ۲۰ به بعد افزایش یافت.

این کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت منابع محیط زیست، خاطرنشان کرد: عوامل انسان ساز مانند؛ مصرف سوخت‌های فسیلی و تغییر کاربری جنگل‌ها مهم‌ترین عامل تغییر اقلیم است چون باعث افزایش غلظت گازهایی که در اتمسفر وجود دارد، می‌شود.

اسدی مطرح کرد: تغییر اقلیم می‌تواند منطقه‌ای یا در حوزه سرزمینی، قاره‌ای و جهانی باشد و همه ما از آن  متاثر هستیم.

وی در رابطه با تغییر اقلیم در همدان، اظهار کرد: همدان قبلاً در تابستان، یک منطقه خوش آب و هوا بود اما الان پدیده‌هایی مانند گرد و غبار و مباحث این چنینی آن را تحت تاثیر قرار داده است.  

این کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت منابع محیط زیست، ادامه داد: ما قبلا آبگیری خوبی در تالاب‌های استان داشتیم که آن‌ها محل جذب پرندگان مهاجر بودند اما الآن به دلیل محدودیت بارندگی، تالاب‌ها را از دست دادیم.

اسدی در رابطه با دلایل تغییرات اقلیم، گفت: مدیریت پسماند، فرآیندهای صنعتی و گازهای گلخانه‌ای که ما در آن رتبه‌دار هستیم، گاز متان مزارع برنج و رشد جمعیت از دلایل تغییر اقلیم در ایران است‌.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل باید نگاهی به سبک زندگی در گذشته داشته باشیم به عنوان مثال در گذشته کنار هر شهر یک سایت دفن زباله وجود نداشت و مردم هم انقدر مصرف‌گرا نبودند همین مسئله باعث می‌شد آلودگی هوای کم‌تری وجود داشته باشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *