اهم اخبار

تلاش دانشمندان برای حفظ سیب زمینی برای نسل‌های آینده

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دانشمندان می‌گویند توالی‌یابی ژن سیب زمینی‌های مختلف می‌تواند این غذای جهانی را نسبت به تغییرات اقلیمی، تاب‌آورتر و مغذی‌تر کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از آی‌ای، سیب زمینی یکی از پرمصرف‌ترین محصولات غذایی در جهان است، اما با تهدیدات بسیاری از جانب تغییرات آب و هوایی مانند خشکسالی، سرمازدگی و بیماری‌ها مواجه است. بنابراین چگونه می‌توانیم آنها را برای آینده تاب‌آورتر و مغذی‌تر کنیم؟

گروهی از دانشمندان دانشگاه مک‌گیل راه جدیدی را برای یافتن پاسخ به این سوال یافته‌اند که ایجاد یک ابرپانژنوم سیب زمینی است.

پانژنوم

یک پانژنوم(pangenome) مجموعه‌ای از تمام تغییرات ژنتیکی در یک گونه است، در حالی که یک اَبَرپانژنوم شامل چندین گونه مرتبط است.

اکنون پژوهشگران گسترده‌ترین ابرپانژنوم برای سیب زمینی را ایجاد کرده‌اند که ۶۰ گونه سیب زمینی و خویشاوندان وحشی آنها را پوشش می‌دهد.

آنها از ابررایانه‌ها برای تجزیه و تحلیل داده‌های پایگاه‌های داده عمومی از جمله بانک‌های ژن در کانادا، ایالات متحده و پرو استفاده کردند.

ابرپانژنوم سیب زمینی تنوع ژنتیکی غنی این محصول را نشان می‌دهد که برای اولین بار توسط مردم بومی در کوه‌های جنوب پرو در حدود ۱۰ هزار سال پیش کشت شد.

همچنین به شناسایی ژن‌هایی کمک می‌کند که مسئول ویژگی‌های مهمی مانند مقاومت در برابر بیماری‌ها، تحمل آب و هوای شدید و افزایش کیفیت تغذیه هستند.

بهبود امنیت غذایی

پژوهشگران امیدوارند که ابرپانژنوم آنها منبع ارزشمندی برای بهبود محصول سیب زمینی با استفاده از روش‌های اصلاح سنتی یا ویرایش ژن باشد. هدف آنها ایجاد یک ابرسیب‌زمینی است که بتواند با چالش‌های تغییرات آب و هوایی مقابله کند و امنیت غذایی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تضمین کند.

پروفسور مارتینا استرومویک، سرپرست این مطالعه توضیح داد که ابرپانژنوم آنها تنوع ژنتیکی سیب زمینی و پتانسیل بهبود محصول امروزی را با اصلاح برخی از صفات ژنتیکی نشان می‌دهد.

وی افزود که گونه‌های سیب‌زمینی وحشی می‌توانند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی و آب‌وهوای شدید و همچنین افزایش کیفیت تغذیه و امنیت غذایی ارائه دهند.

این مطالعه بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر به نام منابع ژنومی سیب زمینی است که هدف آن ارائه ابزارها و داده‌های ژنومی برای تحقیق و پرورش سیب زمینی است.

این پروژه توسط سازمان‌های مختلفی نظیر ژنوم کانادا(Genome Canada)، ژنوم کبک(Genome Quebec) و کشاورزی و محصوات زراعی کانادا(Agriculture and Agri-Food Canada) و بسیاری از ارگان‌های دیگر تامین می‌شود.

این مطالعه در مجله National Academy of Sciences منتشر شده است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: آی‌ای

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *