اهم اخبار

تنظیم بازار به سبک وزارت صمت/ تهدید تولید با واردات!

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دو روز پیش وزارت صمت اعلام کرد که اگر تا دو روز دیگر قیمت مرغ کاهش پیدا نکند، دست به واردات می‌زند. امروز مهلت دو روزه وزارت صمت برای کاهش قیمت مرغ به پایان می‌رسد. کارشناسان این اقدام وزارت صمت را تهدید تولید تعبیر می‌کنند و آن را سندی بر ادعای “اولویت وزارت صمت صادرات به جای حمایت تولید داخل است” می‌دانند.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ دو روز پیش بود که عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: اگر طی دو روز آینده مرغ مورد نیاز تامین نشود، واردات آغاز می‌شود. این سخنان که به علت افزایش قیمت مرغ در پی‌کاهش عرضه عنوان شد، انتقادات زیادی را از سوی تولیدکنندگان به همراه داشت.

دلایل متعددی برای کاهش عرضه مرغ مانند افزایش تلفات و کاهش سن کشتار به دلیل افزایش دما عنوان می‌شود، اما کارشناسان بر این باورند که اگر توجه بیشتری به حوزه تولید شود، نه تنها کاهش عرضه اتفاق نمی‌افتد بلکه تولید بسیار بیشتر از نیاز کشور خواهد بود.

به گفته کارشناسان؛ وزارت صمت به جای فشار بر دولت جهت تخصیص ارز برای واردات مرغ، (احتمالا ارز با نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومان) بهتر است تامین نهاده‌های وارداتی دامی را برای مرغداران آسان‌ترو نظارت دقیق بر روند توزیع و به موقع آن با نرخ مصوب را تضمین کند تا این نهاده‌ها با قیمت مناسب‌تری به دست تولیدکنندگان رسیده و هزینه تولید را برای آن‌ها کاهش دهد. نتیجه دیگر تسهیل در تامین نهاده‌های دامی امکان افزایش جوجه ریزی و انگیزه برای تولید بیشتر و افزایش عرضه بالاتر در بازار است که کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

حبیب اسدااله نژاد، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تصمیم وزارت صمت برای واردات مرغ سه نکته را مورد اشاره قرار داد.

وی با اشاره به بخشی از سخنان تابش مبنی بر اینکه قیمت مصوب بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و تائید تشکل‌ها بوده است،‌اظهار کرد: در جلسه تعیین قیمت مصوب مرغ تنها یک نماینده یک تشکل حضور داشته است که آن نیز قیمت ۹ هزار ۴۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ تومان را برای خرید هرکیلوگرم مرغ زنده پیشنهاد داده است.

اسدااله نژاد ادامه داد: این در حالی است که نرخ مصوب برای مرغ زنده ۸ هزار و ۵۵۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شد.

وی نکته دیگر را مشکل مرغداران در تامین و قیمت نهاده‌های دامی عنوان کرد که نگاه وزارت صمت به آن‌ها کارشناسی نبوده است.

به گفته اسدااله نژاد؛ بر اساس ادعای وزارت صمت ۱۰۰ درصد نهاده‌ها با نرخ دولتی به دست مرغدار می‌رسد در حالیکه حداکثر  ۶۰ تا ۷۰ درصد نهاده‌های دامی با نرخ ارز دولتی تامین و به دست مرغداران می‌رسد، بقیه با قیمت نرخ ارز آزاد به دست ما می‌رسد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مسئله اصلی مرغداران در تولید علاوه بر تلفات و عدم وزن دهی مطلوب به واسطه هوای گرم ، تامین کافی و به موقع نهاده‌های دامی با قیمت مناسب برای افزایش جوجه ریزی و تولید است.

اسدااله نژاد مدعی شد: اگر مشکل نهاده‌ دامی از بعد تامین با نرخ مصوب و در زمان نیاز واحدهای مرغداری مرتفع شود نه تنها به میزان نیاز کشور که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مرغ است، مرتفع می‌شود؛  بلکه با توجه به ظرفیت‌ها امکان تولید ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن مرغ  یعنی یک میلیون تن بیشتر از نیاز کشور و باز شدن باب صادرات فراهم می‌شود.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور درباره سومین نکته نیز گفت: تحمیل تامین ارز برای واردات مرغ در در شرایط فعلی بسیار غیرمنطقی است.

اسدااله نژاد اظهار کرد: تحمیل تامین ارز ، تحمیل مشکلات نقل و انتقال ارز و فرستادن این پیام به جهان که ما درتامین یک کالای پر مصرف خود با مشکل روبه رو هستیم آن هم برای کالایی که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد غیر منطقی و غیر کارشناسی است.

وی کف قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار جهانی را ۱٫۸ دلار عنوان کرد که با در نظر گرفتن هزینه‌های نقل و انتقال پول بالاتر از نرخ مرغ در کشور تمام می‌شود.

اسدااله نژاد با تاکید بر اینکه مرغ‌های وارداتی منجمد خواهند بود،‌ افزود: علاوه بر قیمت بالاتر مرغ وارداتی نسبت به مرغ‌های داخلی ثبت سفارش و انتقال مرغ در حجم بالا  به کشور نیز پروسه‌ای زمان بر و نیاز به ۱٫۵ تا ۳ ماه زمان دارد.

وی تاکید کرد: در این بازه زمانی در تولید مرغ در کشور تغییرات زیادی صورت می‌گیرد، که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش تولید با سردتر شدن هوا اشاره کرد.

اسدااله نژاد نسبت به نتیجه واردات هشدار داد و گفت: ماندن تولید داخل بر روی دست تولید کننده و زیان مرغداران و خارج شدن عده‌ای از آن از چرخه تولید نتیجه این اتفاق خواهد بود که در نهایت موجب ایجاد وابستگی به واردات می‌شود که به نظر خواست وزارت صمت است.

به گزارش ایلنا؛‌ مرغ از جمله‌کالاهایی است که ظرفیت بسیار بالایی در تولید آن داریم . این ظرفیت که توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام گرفته آنقدر بالاست که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز داخل امکان صادرات را نیز برای فراهم ‌کند. در این شرایط به نظر می‌رسد تصمیم وزارت صمت برای واردات مرغ صحه گذاشتن بر این ادعا باشد “اولویت وزارت صمت صادرات به جای حمایت تولید داخل است” و این دقیقا همان چیزی هست که پس از تعلیق دو ساله قانون انتزاع وظائف بخش کشاورزی از جهاد به وزارت صمت باعث نگرانی فعالین بخش شد که البته در این خصوص وزیر جهاد عملکرد مناسبی نداشت و اثرات آن قطعا بر صنعت تاثیرگذار خواهد بود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *