اهم اخبار

تنها ۱۵ درصد نیاز کشاورزان سوریه به بذر سالم تامین می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سازمان خواروبار جهانی ملل متحد اعلام کرد: تنها ۱۵ درصد نیاز کشاورزان سوریه به بذر سالم تامین می شود و ۸۵ درصد را از بذرهایی که معتبر نیستند استفاده می کنند و به این دلیل تولید آنها به شدت کاهش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز به نقل از سازمان خواروبار جهانی( فائو)، دسترسی به بذر محصولات اساسی کشاورزی به عنوان چالشی بزرگ بین کشاورزان خرد در سوریه تبدیل شده است زیرا طی ۱۰ سال گذشته سیستم و زیرساخت های کشاورزی سوریه به دلیل جنگ ها و چالش هایی که در منطقه وجود داشته به شدت آسیب دیده است. 

بر اساس این گزارش پیش از این بحران سازمان بذر در این کشور مسئولیت تولید ۳۰۰ هزار تن بذر گواهی شده گندم را داشت و به خوبی نیاز کشاورزان را پاسخ می داد اما اکنون این سازمان تنها می تواند ۵۰ هزار تن بذر طوری کند که تنها ۱۵ درصد نیاز کشاورزان را برای کشت ۱.۸ میلیون هکتار زمین تامین می کند و بقیه را کشاورزان مجبور هستند از محل بذرهایی که خودشان نگه داشته اند و یا از منابع غیر معتبر تهیه کنند که چون بذر گواهی شده نیستند تولید به شدت کاهش می یابد.

بر این اساس سازمان خواربار جهانی فائو تحت عنوان برنامه حمایتی از کشاورزان خرد به سمت راه کاری برای دسترسی کشاورزان عمدتاً خرد به بذر با کیفیت اقدام کرده  در این میان تلاش کرده تا با ارزیابی کیفی بذر که در آوریل امسال انجام داد دسترسی کشاورزان به بذر باکیفیت را بیشتر کند.

بدین منظور از هفت استان نمونه برداری های انجام داد و با کشاورزان این مناطق مصاحبه و گفت و گو کرد و دستورالعمل ای را برای آنها تهیه کرد. بر اساس فائو به عنوان زیربنای اصلی تامین امنیت غذایی در کشور ها است و به عنوان کلید تامین غذای مردم به حساب می آید و تمام کشورها باید روی اصلاح بذر و دسترسی کشاورزان به بذر کیفی کار کنند.

سرویس خبری: بین الملل

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *