اهم اخبار

توجه به ظرفیت گیاهان دارویی افزایش می‌یابد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بر اهمیت و جایگاه اتحادیه گیاهان دارویی و اولویت این سازمان در حمایت از آن برای تقویت نقش‌آفرینی و حضور مؤثر در زنجیره ارزش گیاهان دارویی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، گیاهان دارویی می‌توانند منشأ ثروت فوق العاده‌ای برای کشور باشند. ظرفیت تولید گیاهان دارویی با ارزیابی قابلیت‌هایی رصد شده در بیابان‌های کشور بالا است. همچنین کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی نشست‌های مختلف با شرکت‌های دانش بنیان داشته تا زنجیره‌های اقتصادی ضمن پایدار کردن فعالیت‌های احیای مناطق بیابانی به خلق ثروت با بهره‌گیری از گیاهان دارویی بپردازد. به عنوان مثال بخش الموت ظرفیت خوبی برای کشت گیاهان دارویی کشور دارد که برخی گونه‌های گیاهی فقط مختص این محل است.

امروز اهمیت تولید و صادرات گیاهان دارویی متولیان امر را واداشته تا توجه ویژه به این حوزه داشته باشند. غلامرضا هادربادی در نشست با مدیرعامل و هیأت مدیره اتحادیه ملی تعاونی‌های کشاورزی گیاهان دارویی ایران به منظور بررسی فعالیت‌ها، عملکرد و برنامه‌های این اتحادیه در راستای افزایش تعامل بین سازمان تعاون روستایی و اتحادیه‌های سراسری، بر اهمیت و جایگاه اتحادیه گیاهان دارویی و همچنین اولویت سازمان در حمایت از آن به منظور تقویت نقش‌آفرینی و حضور مؤثر در زنجیره ارزش گیاهان دارویی تاکید کرد. به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: گستره گیاهان دارویی بسیار متنوع است، بنابراین داشتن برنامه مدون و جامع یک و ۵ سال باید از اولویت‌های اصلی اتحادیه باشد.

وی وجود ظرفیت‌های بسیار خوب در کشور برای حضور فعال اتحادیه را فرصتی مهم برشمرد و جامع‌نگری و محدود نشدن در چند گیاه دارویی را رمز موفقیت اتحادیه دانست و بیان کرد: افزایش گستره خدمات اتحادیه از طریق تعامل با نهادهای ذیربط امکان‌پذیر خواهد بود.

هادربادی فعالیت اتحادیه در احیای مراتع و جنگل‌ها، بیابان‌زدایی، کشت‌های قراردادی با همکاری و تعامل با وزارت بهداشت را فرصت‌های طلایی برای درآمدزایی بیان کرد و یادآور شد: ارتباط با تعاونی‌های استانی فرصتی است که اتحادیه نباید آن را از دست بدهد، هم‌افزایی با استان‌ها موجب تقویت و اقتدار اتحادیه است.

وی با استقبال از برنامه اتحادیه برای ایجاد نمایشگاه دائمی، گفت: سازمان از برنامه‌های اتحادیه به ویژه نمایشگاه دائمی با حضور همه استان‌ها در مجتمع امین‌آباد حمایت می‌کند.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین به منظور تقویت اتحادیه و حمایت از برنامه‌های آن از دفتر توسعه و آموزش خواست برنامه‌های آموزشی حوزه گیاهان دارویی توسط اتحادیه برگزار شود.

هادربادی در پایان، ورود به موضوع صادرات محصولات حوزه گیاهان دارویی را برای اتحادیه مهم دانست و با توجه به ظرفیت‌های کشورهای هدف خواستار برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی برای این بخش از فعالیت‌های اتحادیه شد.

ایجاد بارانداز تخصصی گیاهان دارویی

در ادامه محسن سلمان، مدیرکل دفتر توسعه، آموزش و ترویج تعاونی‌ها و تشکل‌های سازمان با اشاره به اهمیت افزایش تعامل سازنده و هم‌افزایی بین سازمان و اتحادیه گیاهان دارویی و بررسی گزارش عملکرد و برنامه‌های پیش روی اتحادیه گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی با اتحادیه‌های مرکزی و سراسری در راستای وظایف حاکمیتی از اولویت‌های سازمان به شمار می‌رود.

میثم مجیدی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ملی تعاونی‌های کشاورزی گیاهان دارویی ایران نیز در ادامه ضمن معرفی اتحادیه، گزارشی از عملکرد سال گذشته از قبیل راه‌اندازی سامانه اشتغال و خرید و فروش گیاهان دارویی، ایجاد بارانداز تخصصی گیاهان دارویی در امین‌آباد و اجرای کشاورزی قراردادی به میزان ۲ هزار هکتار در همدان را تشریح کرد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *