اهم اخبار

توسعه کشت میوه‌های گرمسیری در ایران با همکاری مالزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

توافق ایران و مالزی برای همکاری در زمینه توسعه کشت میوه های گرمسیری و برنج با سفر وزیر کشاورزی مالزی به ایران که در یک یا دو ماه آینده صورت می‌گیرد، عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ ایران و مالزی برنامه اقدام مشترک برای اجرایی شدن سند یادداشت تفاهم همکاری‌های تحقیقاتی در بخش کشاورزی را امضا کردند. در این برنامه مشترک توافق برای توسعه کشت میوه‌های گرمسیری، پالم و برنج نیز انجام گرفت.

روز گذشته در نشست پی‌گیری و بررسی مفاد سند یادداشت تفاهم همکاری تحقیقاتی در بخش کشاورزی، برنامه اقدام مشترک این سند توسط رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و رییس موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی (MARDI) به امضا رسید.

بنابر این گزارش، سند یادداشت تفاهم همکاری تحقیقاتی در بخش کشاورزی میان ایران و مالزی در ۲۱ جولای امسال برابر با ۳۰ تیر ماه توسط سیدمجتبی خیام نکویی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج و محمد زباوی رییس موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی در سفر به این کشور امضا شده بود.

در حاشیه مراسم امضای برنامه اقدام مشترک این سند همکاری، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: دو کشور مصمم هستند مفاد این سند همکاری پنج ساله را عملیاتی کنند و حضور رییس موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی در ایران برای امضای برنامه اقدام مشترک این سند، گویای تاکید طرفین بر این موضوع است.

وی افزود: ما مصمم هستیم بنا به توصیه و تاکیدات رییس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی در حد توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایمان به کشور مالزی کمک کنیم و طرف مالزی نیز علاقه‌مند به استفاده از این ظرفیت‌ها هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد همکاری بخش خصوصی تحقیقات کشاورزی دو کشور نیز تصریح کرد: در مراحلی که بخواهیم وارد حوزه گسترده‌تری از این همکاری شویم، به طور قطع از بخش تحقیقات خصوصی نیز استفاده می‌کنیم و اساس کار مبتنی بر بخش خصوصی است.

وی گفت: با امضای این برنامه مشترک، در زمینه‌هایی همچون باغبانی، فعالیت بر روی میوه‌های گرمسیری مانند موز، انبه و آناناس توافق‌هایی انجام دادیم تا بتوانیم مراکز تحقیقاتی مشترکی در دو کشور ایجاد کنیم.

خیام‌نکویی از توافق دو کشور در زمینه شیلات خبر داد و اظهار داشت: در سفر وزیر کشاورزی مالزی به ایران که در یک یا دو ماه آینده صورت می‌گیرد، این توافق‌ها عملیاتی می‌شوند.

وی به همکاری بخش تحقیقات کشاورزی ایران و مالزی در زمینه کشت درخت و تولید روغن پالم اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی برخی استان‌های کشور، کاشت و توسعه درخت پالم و استفاده از روغن آن در دستور کار سازمان تات قرار گرفته است.

رییس سازمان تات با بیان این که یکی از درخواست‌های مالزی در زمینه همکاری برای تولید برنج است، تصریح کرد: ما تجربیات خوبی در حوزه برنج داریم و این کشور به شدت نیازمند این تجربیات است.

وی سرانه مصرف برنج را در ایران برای هر نفر حدود ۳۴ تا ۳۵ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این عدد در مالزی ۹۰ کیلوگرم است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *