اهم اخبار

توقف واردات نهاده‌های دامی از سوی بخش خصوصی/ کمبودها متاثر از جنگ روسیه و اوکراین است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور گفت: ۲۸ اسفند سال گذشته به واردکنندگان اعلام شد که تخصیص ارز صورت گرفته اما تا امروز در عمل این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر بخش خصوصی واردات نهاده را انجام نمی‌دهد و واردات نهاده از سوی دولت صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ کسری لشگری با بیان اینکه درصد قابل توجهی از کمبود نهاده‌ها در ایران متاثر از جنگ روسیه و اوکراین است، گفت: بخش اعظمی از خرید مورد نیاز نهاده از سوی این ۲ کشور انجام می‌شد از این‌‌رو اینگونه از سایر بازارهای دنیا کنار گذاشته شدیم.

وی با بیان اینکه ذرت، سویا و جو جزو بیشترین اقلام مورد مصرف کشور است، افزود: آمریکا، برزیل، آرژانتین، کشورهای اروپایی و استرالیا این این اقلام را در حجم قابل توجهی تولید می‌کنند. اینجا این پرسش مطرح است که چرا سعی نکردیم که نیازهای خود را از این کشورها تهیه و تامین کنیم؟

این فعال اقتصادی ادامه داد: قیمت حمل محموله از دریای سیاه با رومانی، آلمان و فرانسه تفاوت فاحشی ندارد. درست است که کرایه حمل بار از برزیل، آرژانتین و اورگوئه بالا است اما نهاده‌ها در این کشورها علاوه بر باکیفیت‌ بودن قیمت مناسبی هم دارند.

لشگری ذرت برزیل را باکیفیت‌ترین ذرت دنیا دانست و خاطر نشان کرد: ذرت روسیه و اوکراین از نظر کیفیت شکنندگی بیشتری دارند از این‌رو ارزان‌تر هستند و ما برای اینکه بار ارزان‌تری خریداری کنیم از این دو ۲ کشور تامین نیاز کردیم.

به گفته بازرس اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور؛ ما با هدف دنبال کردن سیاست افزایش مراوده اقتصادی با روسیه، خرید نهاده را از روسیه متمرکز کردیم شاید این اقدام منطقی به نظر می‌رسد چراکه روسیه یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان غلات در دنیاست و به ما نیز نزدیک است؛ اما در مجموع به نظر می‌رسد تمرکز بر این ۲ کشور برای تامین نیاز نهاده اقدام اشتباهی بود و باعث شد که امروز با این بحران‌ها مواجه شویم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد از ذرت مورد نیاز کشور وارداتی است، افزود: اگر در این سال‌ها شاهد خشکسالی پی‌در پی نبودیم میزان واردات جو به کمتر از ۵۰ درصد می‌رسد.

لشگری با اشاره به فراهم نبودن شرایط واردات برای بخش خصوصی، گفت: ۲۸ اسفند سال گذشته به واردکنندگان اعلام شد که تخصیص ارز صورت گرفته اما تا امروز در عمل این اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر بخش خصوصی واردات نهاده را انجام نمی‌دهد و واردات نهاده از سوی دولت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه روسیه در مراودات اقتصادی در ظاهر با ما همراهی می‌کند، گفت: بعد از تحریم روسیه از سوی آمریکا و اروپا دیگر بانک‌های ترکیه و دبی حاضر نشدند که از ایران به روسیه ارز حواله کنند ( چراکه ما نیز به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم مراودات مالی مستقیم داشته باشیم). از این‌رو با این معضلات مواجه شدیم.

این فعال اقتصادی در پایان تصریح کرد: روند بارگیری وحمل و نقل محموله در دریای خرز مانند روال گذشته در حال انجام است اما از سوی دیگر روند مراودات در دریای سیاه به دلیل شرایط جنگی متوقف شده است چراکه صاحبان کشتی حاضر به بارگیری نیستند و از برخی بنادر دریای سیاه حمل محموله صورت نمی‌گیرد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *