اهم اخبار

تولیدات مازاد کشاورزان به صورت توافقی خریداری می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران گفت:در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی کشت قراردادی برنج و توافقی برخی از محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ صدرا علی اکبرخانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران اظهار داشت: در راستای برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای بهسازی، بهینه سازی و هوشمند سازی فضای انبار محصولات کشاورزی و توسعه گلخانه ها و سردخانه برای محصولات کشاورزی در شهر تهران سردخانه ۵ هزار تنی در  منطقه کهریزک به زودی افتتاح می‌شود؛ گلخانه ای بالغ بر یک و نیم هکتار و سردخانه ای سه هزار تنی نیز در کشت و صنعت جیرفت افتتاح و بهره برداری شد.

وی افزود: در راستای کشت قرار دادی به دنبال آن هستیم که از فضای یارانه بگیری فاصله بگیریم و با ایجاد خدمات فنی چند منظوره در دل روستا ها به قشر آسیب پذیر روستایی خدمات برسانیم تا هزینه های تولید آنها کاهش یابد؛ همچنین به بازارسانی  به موقع محصولات کشاورزان کمک می شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران ادامه داد: با حذف واسطه‌های تولید توسط خود تشکل های تعاون روستایی علاوه بر اینکه منفعت بیشتری برای روستائیان و تولید کنندگان دارد قیمت محصولات کشاورزی با قیمت پایین تری به دست مصرف کنندگان می رسد.

وی  در ارتباط با حذف ارز ترجیحی واردات  نهاده های دامی تصریح کرد: حذف ارز ترجیهی خواسته دیرباز تشکل های بخش کشاورزی بود و با این کار جلوی ویژه خواری طیف خاصی در واردات نهاده های دامی را گرفت؛ امروز تولید کنند می توانند در شرایط برابر اقدام به تولید کنند که منجر به افزایش کیفیت نیز می‌شود؛ با افزایش کیفیت محصولات کشاورزی می توان به توسعه صادرات نیز اقدام کرد.

علی اکبرخانی اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی با اصلاح یارانه کالاهای اساسی در واقع ایثار و رشادت از خود به خرج داد و اقدامی که وزرای قبلی حاضر به اجرای آن نبودند اجرا کرد.

وی گفت: در این شرایط که رانت واردات کالاهای اساسی برداشته شده است خود تولید کنندگان می توانند اقدام به واردات نهاده های دامی مورد نیاز  کنند که امر منجر به کاهش هزینه های تولید نیز می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران ادامه داد: با اصلاح یارانه واردات نهاده های دامی و افزایش نیاز سرمایه در گردش واحد های تولید اتحادیه های می توانند نهاده و نقدینگی مورد نیاز واحد های تولید را تامین کنند.

وی اظهار داشت: هزینه تمام شده تولید بعد از اصلاح یارانه ها بالا رفته است که تشکل های بخش کشاورزی در این شرایط می توانند نقش ذاتی و اساسنامه ای خودشان را ایفا کنند و نهاده مورد نیاز تولید کنندگان با قیمت مناسب تامین کنند.

علی اکبرخانی گفت:  برنج کشاورزان به صورت قراردادی در سال گذشته خریداری شد و برای توزیع با حداقل سود منطقی در شبکه پلت فرم های اینترنتی به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد.

این مقام مسؤل گفت: در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی کشت قرار دادی برنج در دستور کار است؛ از این طریق می توان ذخایر استراتژیکی نیز برای کشور ایجاد کرد.

وی گفت:  امید می‌رود در سال زراعی جاری  بتوانیم اقلام برنج پرمحصول را در سطح مناسبی از کشاورزان خریداری کنیم.

علی اکبرخانی گفت: در سال گذشته ۱۲ هزار تن سیب پا درختی به صورت توافقی از کشاورزان خرید شد و ۱۲ هزار تن گوجه خارج از فصل استان بوشهر که  در آن مقطع تقاضای برای آن وجود نداشت به صورت توافقی خرید شد.

وی اظهار داشت: با مداخله هدفمند  این گوجه از کشاورزان خریداری شد که این محصولات برای تامین نیاز بازار داخلی و صادرات مورد استفاده قرار گرفت.

علی اکبر خانی گفت: در سال گذشته ۹ تن خرید توافقی زعفران و ۲۱ هزار تن خرمای صنعتی نیز از کشاورزان خریداری شد که در سال جاری نیز در صورت لزوم به بازار ورود خواهیم کرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران همچنین با اطمینان دهی به تولید کنندگان بخش کشاورزی برای تامین نهاده های تولید گفت: رسانه‌ها قضات رسانه ها هستند که در این شرایط اقتصادی کشور می توانند نقش موثری در ایجاد شفافیت و آرامش جامعه داشته باشند؛ برخی از رسانه های خارجی و معاند به دنبال تشویش اذهان جامعه هستند که مردم و تولید کنندگان نیاید به آنها توجه کنند و تمام احتیاجات آنها تامین می شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *