اهم اخبار

تولید سالانه ۲۹۰ هزار تن گردوی خشک در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالیانه بیش از ۲۹۰ هزار تن گردو با پوست خشک در کشور تولید می‌شود که با این میزان تولید، نیازی به واردات این محصول نداریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، از وزارت جهاد کشاورزی، داریوش سالم‌پور با بیان اینکه این میزان تولید از سطح ۱۶۵ هزار هکتار باغات گردوی کشور بدست می‌آید، افزود: ایران در تولید انواع میوه‌ها، خودکفا است و علاوه بر تامین نیاز داخلی مصرف تازه‌خوری، تامین مواد اولیه صنایع غذایی و تکمیلی، مازاد بر نیاز هم به کشورهای هدف صادر و مقادیر متنابهی ارز وارد کشور می‌کند و تنها چهار میوه گرمسیری آناناس، نارگیل، انبه و موز به صورت تهاتر با میوه‌های تولید داخل مانند سیب، مرکبات، کیوی و خشکبار به طور رسمی وارد کشور می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اگر در بازار، محصولات وارداتی دیگری از جمله گردو دیده می‌شود از مبادی غیررسمی وارد کشور شده‌اند.

وی متوسط عملکرد گردو خشک در باغات ایران را دو تن در هکتار عنوان کرد و گفت: اکثر باغات گردو از ارقام بومی و محلی هستند که در سال‌های گذشته با برنامه‌ریزی‌های معاونت امور باغبانی طی برنامه ششم توسعه، عملیات اصلاح، احیا و سرشاخه‌کاری درختان گردو با استفاده از ارقام امیدبخش، جدید و به روز دنیا که مقاوم به شرایط محیطی و پربازده هستند از جمله ارقام دیربرگ‌ده برای مناطق معتدل و سردسیر معرفی و کاشت شده‌اند.

سالم‌پور درباره صادرات گردو خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال ۱۸۷ تن گردو به ارزش یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار از کشور صادر شده است.

وی درباره تولید بادام گفت: سالانه نزدیک به ۱۴۰ هزار تن بادام خشک در سطح ۱۴۷ هزار هکتار سطح کل باغات بادام کشور تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در شش ماهه نخست امسال ۱۱۳۰ تن بادام از کشور صادر شده است، افزود: ارزش این میزان صادرات بادام در مدت یاد شده ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

وی اظهار داشت: برخی میوه‌ها که خاصیت ذخیره‌سازی و انبارداری بیشتری دارند از قبیل خشکبار، از این رو هزینه‌های انبارداری و نگهداری در سردخانه روی قیمت آنها تاثیر می‌گذارد.

سالم‌پور گفت: سایر هزینه‌های تولید همچون هزینه‌های داشت، کود، سم، فرآوری، بسته‌بندی، هزینه‌های کارگری، برداشت و حمل و نقل نیز بر قیمت نهایی خشکبار تاثیرگذار است.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *