اهم اخبار

تولید علوفه با روش هیدروپونیک توجیه اقتصادی دارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک پژوهشگر، استفاده از کشت هیدروپونیک را راهکاری سالم برای تولید علوفه مورد مصرف دام دانست و گفت: تولید علوفه با روش هیدروپونیک در زمانی کوتاه‌تر و با مصرف آب کمتر صورت گرفته و با توجه به نیاز نیروی کار کمتر می‌تواند از نظر اقتصادی نیز توجیه پذیر باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ حامد کیومرثی با بیان اینکه کلمه هیدروپونیک از ترکیب دو واژه یونانی “hydro” به معنای آب و “ponics” به معنای کار و تلاش ساخته شده است، اظهار کرد: این کلمه را اولین بار دکتر ویلیام فردریک گریک یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا، برکلی به کار گرفت. امروزه این روش کشت به دلایل بسیاری مثل اثرات مثبت زیست‌محیطی و کیفیت و سلامت محصولات، در دنیا گسترش یافته است.

وی افزود: هیدروپونیک در حقیقت فن کشت گیاه بدون خاک است‌ و ژاپن، آمریکا، هندوستان، هند، هلند، انگلستان و استرالیا نمونه‌های موفق کشورهای با کشت هیدروپونیک می‌باشند.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه استفاده از آفت‌کش‌ها بسیاری از محصولات کشاورزی را آلوده می‌کند، گفت: با توجه به هزینه‌های نیروی کارگری استفاده از علف‌کش‌ها هم متاسفانه افزایش یافته است. در نتیجه استفاده این محصولات توسط انسان، بیماری‌هایی نظیر سرطان افزایش می‌یابد. علوفه‌ای که توسط دام و طیور مصرف می‌شود بصورت غیر مستقیم در سبد غذایی ما قرار می‌گیرد و بر سلامت و امنیت غذایی جامعه تاثیر می‌گذارد.

کیومرثی امنیت غذایی را نخستین اصل برای حفظ سلامت جامعه دانست و بیان کرد: تولید علوفه هیدروپونیک بدون آفت‌کش می‌تواند خوراکی سالم را در اختیار دام و در نهایت انسان قرار دهد. تولید علوفه با روش هیدروپونیک در زمانی کوتاه‌تر و با مصرف آب کمتر صورت گرفته و با توجه به نیاز نیروی کار کمتر می‌تواند از نظر اقتصادی نیز توجیه پذیر باشد. با استفاده از این روش از چرای بی‌رویه دام‌ها و آسیب به مراتع و پوشش گیاهی جلوگیری می‌شود.

وی گفت: استفاده از کشت هیدروپونیک برای تولید علوفه از یک سو باعث کاهش تلفات دام در اثر سوءهاضمه و بیماری‌های دامی ناشی از مصرف علوفه آلوده و از سوی دیگر با کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها سبب ورود خوراکی سالم به چرخه غذایی و تامین امنیت غذایی جامعه شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *