اهم اخبار

تولید نانو فولیک با قابلیت افزایش شاخص‌های رشد ماهی‌ در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یکی از شرکت‌های مرکز رشد دانشگاه آزاد ورامین با هدف ایجاد امنیت غذایی، نانو مکملی برای جیره ماهیان عرضه کرد که نتایج تحقیقات آنها نشان داد یک میلی‌گرم این مکمل در کیلوگرم غذای ماهیان موجب افزایش شاخص‌های رشد آنها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ سحر فرحناک از اساتید دانشگاه آزاد ورامین نانو فولیک را از محصولات تولیدی این شرکت دانست و گفت: این محصول اسید فولیک بارگذاری شده بر روی نانو ذرات کیتوزان است که اثرات آن را بر شاخص‌های رشد مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه این محصول در حوزه شیلات کاربرد دارد، اظهار کرد: در این مطالعات ما صرفا بر روی ماهیان قزل‌آلای رنگین کمان متمرکز شدیم، ولی این محصول می‌تواند در سطح گسترده‌تری از شیلات مورد استفاده قرار گیرد.

فرحناک با اشاره به کاربردهای نانو فولیک تولید شده، خاطر نشان کرد: این محصول در جیره غذایی ماهیان اضافه می‌شود که ما بر روی گونه قزل‌آلای رنگین کمان انجام دادیم. در این مطالعات فاکتورهای متعددی مانند پارامترهای خونی، فاکتورهای رشد، FCR یا ضریب تبدیل غذایی (feed conversion ratio) که در تغذیه آبزیان اهمیت دارد، مورد توجه قرار گرفت. در پرورش آبزیان ضریب تبدیل غذایی یعنی برای تولید یک کیلو گوشت ماهی یا میگو چقدر باید به استخر غذا بدهیم.

مجری طرح، فاکتورهای بیوشیمیایی را از دیگر زمینه‌های مطالعاتی برای استفاده از نانو فولیک دانست و گفت: بررسی‌های انجام شده نشان داد اگر یک میلی‌گرم از نانو فولیک در یک کیلوگرم غذا اضافه شود، می‌تواند راندمان استخرهای پرورش ماهی را افزایش دهد.

وی افزود: میزان استفاده از این ماده در جیره غذایی ماهیان بسیار ناچیز است، ولی همین مقدار می‌تواند بر روی رشد و فاکتورهای شیمیایی و بیوشیمیایی خون ماهیان اثرات مثبت بگذارد.

فرحناک، اثرات مثبت آنتی اکسیدانی را از دیگر مزایای استفاده از این ماده در پرورش قزل‌آلا دانست و افزود: نتایج این تحقیق نشان داد که افزایش سطح نانوذرات کیتوزان-اسید فولیک در رژیم‌های غذایی فرموله‌شده باعث افزایش نرخ رشد خواهد شد و تاثیر مثبت روی شاخص‌­های رشد داشته است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *