اهم اخبار

تولید ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی/ صادرات ۸۳ درصد رشد کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول گفت: در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ سطح زیر کشت سیب زمینی کشور بالغ بر ۱۴۹ هزار هکتار بوده که از این سطح بیش از ۵.۵ میلیون تن محصول تولید شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین اصغری گفت: در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ سطح زیر کشت سیب زمینی کشور بالغ بر ۱۴۹ هزار هکتار بوده که از این سطح بیش از ۵.۵ میلیون تن محصول سیب زمینی برای مصارف تازه خوری، صنعتی و بازارهای صادراتی تولید شده است.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: متوسط عملکرد سیب زمینی در هکتار با ۵۰۰ کیلوگرم افزایش از ۳۶.۶ تن در سال زراعی ۹۸-۹۷ به ۳۷.۱ تن در سال زراعی ۹۹-۹۸ رسیده است.

وی با اشاره به این که میزان صادرات سیب زمینی به بازارهای هدف در سال ۹۹ جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، اظهار کرد: صادرات این محصول در سال ۹۹ معادل ۹۵۰ هزار تن بوده که نسبت به سال ۹۸ حدود ۸۳ درصد افزایش داشته است.

اصغری یادآور شد: صادرات سیب زمینی در سال ۹۸ معادل ۵۱۸ هزار تن بوده است.

وی، خاطرنشان کرد: متوسط قیمت سیب زمینی در سال ۱۳۹۹ بر اساس اطلاعات اخذ شده سر مزرعه ۲۱,۵۰۰ ریال و در میدان مرکزی تره بار ۲۷,۵۰۰ ریال بوده است.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از مهمترین چالش‌های پیش رو که باید مورد توجه قرار گیرد، ضایعات تحمیلی به محصول به جهت نگهداری در انبارهای نامناسب است که موجب جوانه زدن و کاهش کیفیت محصول می‌شود به طوری که امکان مصرف خوراکی آن وجود ندارد.

اصغری تاکید کرد: ضروری است در مناطق تخصصی کشت از جمله استان اردبیل نسبت به توسعه سردخانه‌های نگهداری، تلاش شود تا شاهد فساد محصول نباشیم.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سطح ۱۴۲ هزار و ۳۲۶ هکتار برای تولید ۵ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹۳۶ تن محصول برنامه ریزی و به استان‌ها جهت اجرا ابلاغ شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با اطلاع رسانی‌های انجام شده و رعایت برنامه، بازار متعادلی داشته باشیم که در آن منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان تأمین شود.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *