اهم اخبار

تولید ۹۵ درصد تجهیزات سامانه های نوین آبیاری در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت: نزدیک به ۹۵ درصد تجهیزات و لوازم سیستم های نوین آبیاری در داخل کشور تولید می شود.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز عباسی افزود: برای بومی سازی و تولید ۵ درصد تجهیزات و لوازم وارداتی نیز برنامه داریم.

وی به واردات فیلترها و قطره چکان ها در سیستم های نوین آبیاری اشاره و پیش بینی کرد: در یک برنامه دو یا سه ساله بخشی از تجهیزات و لوازم وارداتی توسط سازندگان داخلی تولید شود.

عباسی، ارتقای کیفی سامانه های نوین آبیاری را از رویکرد و سیاست های اصلی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: ما معتقدیم در کنار توسعه کمی سیستم های نوین آبیاری، ارتقای کیفی هم اتفاق بیفتد تا از این ظرفیت در افزایش عملکرد تولید محصول، مصرف بهینه آب، افزایش بهره وری آب و تامین امنیت غذایی به بهترین شکل استفاده شود.

وی آموزش به کشاورزان، مدیران وزارتخانه و شرکت های فعال در حوزه تولید و اجرای سامانه های نوین آبیاری را یکی از برنامه های معاونت آب و خاک در راستای ارتقای کیفی و استفاده بهینه از این سامانه ها برشمرد.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت: بر اساس یک برنامه جامع، آموزش های لازم به کشاورزان برای بهره برداری و نگهداری از سامانه های نوین آبیاری داده می شود.

وی ادامه داد: بدون آموزش نمی توان انتظار راندمان و بهره وری بالا از سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی داشت.

عباسی با اشاره به فعالیت و مشارکت ۲۴۰۰ شرکت خصوصی در توسعه سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی گفت: بخش خصوصی شامل ۳۵۰ شرکت مشاور، ۱۶۰۰ پیمانکار، ۴۰۰ تولیدکننده و تامین کننده تجهیزات و لوازم سامانه های نوین آبیاری و تعدادی ارزیاب هستند و ضروری است آموزش های لازم به این شرکت ها برای طراحی، مشاوره، پیمانکاری، اجرا و تولید قطعات و تجهیزات داده شود.

وی افزود: برای تهیه برنامه جامع آموزشی، نیازسنجی و اولویت بندی انجام شده، ضمن آن که این برنامه با بهره گیری از ظرفیت های کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و نهادهای غیر دولتی از جمله انجمن ها به طور مستمر و با حداقل هزینه اجرا می شود.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری، نظارت مستمر بر نحوه صحیح بهره برداری و مراحل نگهداری از سامانه های نوین آبیاری در فصول آبیاری و فصول غیر آبیاری را از دیگر برنامه ها در راستای ارتقای کیفی سامانه های نوین آبیاری عنوان کرد و اذعان داشت: نظارت مستمر در قالب قراردادهایی که استان ها با مشاوران و بخش خصوصی منعقد می کنند، انجام می شود.

وی ادامه داد: با نظارت های مستمر بر نحوه اجرا و کیفیت لوازم مصرفی، مشکلات به حداقل خواهد رسید.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *