اهم اخبار

تکلیف کشت برنج در خشکسالی بی‌سابقه چه می‌شود؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی درباره تکلیف کشت برنج در خشکسالی جاری، گفت: جایگزینی ارقام برنج کم آب‌بر و سازگار با خشکی با صرفه اقتصادی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است، اما در نهایت به احتمال بسیار زیاد امسال نیز تصمیم درباره کشت این محصول به کارگروه‌های استانی واگذار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ در ماه پایانی سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه، ممنوعیت کشت برنج را در سال ۱۴۰۰ لغو کردند. نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با بند الحاقی ۴ تبصره ۸ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. 

تصمیم به لغو ممنوعیت کشت برنج در حالی است که بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی خشکسالی در سالجاری قطعی است. 

حال سوال اینجاست؛ شرایط کشت برنج به عنوان یکی از آب‌برترین محصولات کشاورزی در سال خشک چه خواهد شد؟

سید محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی، با تاکید بر قطعی بودن خشکسالی در سال جاری، اظهار کرد: وقوع خشکسالی تاثیر زیادی بر بخش کشاورزی می‌گذارد به همین دلیل نیازمند برنامه‌ریز‌ی و طرح‌های ویژه برای گذر از آن هستیم.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهای که می‌توان در برنامه‌ریزی مورد استفاده برای گذر از سال خشک قرار داد، معرفی ارقام گیاهی کم آب‌بر برای جایگزین ارقام پر آب بر است.

موسوسی با بیان اینکه توسعه کشت محصولات در سال جاری نیز باید بر مبنای این راهکار باشد، افزود: بدون توجه به جایگزینی ارقام پرآب‌بر نمی‌توان انتظار توسعه کشت محصولات در بخش کشاورزی داشت چراکه نتایج منفی آن بسیار خواهد بود.

وی درباره لغو ممنوعیت کشت برنج به عنوان یکی از آب‌برترین محصولات کشاورزی در سال خشک، گفت: مجلس تصمیم به رفع ممنوعیت کشت برنج گرفته است و در صورت ابلاغ اجرایی می‌شود، تنها وظیفه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید شناخت راهکارها برای کاهش آسیب و ارائه آن‌ها به کشاورزان در سال خشک است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر همین اساس جایگزینی ارقام برنج کم آب‌بر، سازگار با خشکی و با صرفه اقتصادی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

موسوی تاکید کرد: اما در نهایت احتمالا امسال نیز تصمیم درباره کشت برنج به کارگروه‌های استانی واگذار می‌شود.

وی یادآور شد: مطابق با مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۰ موضوع ممنوعیت کشت برنج در مناطق مختلف کشور بنا به تشخیص شورای آب استان لغو می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *