اهم اخبار

رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران:آتش سوزی شرکت کاله در عراق سایر تولیدکنندگان را هم از سرمایه‌گذاری در این کشور دلسرد کرده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
الزام به تولید محصول مشترک به تدریج تولیدکنندگان برتر کشور را ناگزیر به سرمایه‌گذاری در این کشور‌ها کرده و در سال‌های آینده برند‌های برتر تولیدی خصوصا صنایع تبدیلی و غذایی چاره‌ای جز صادرات تکنولوژی و دانش فنی و تولید محصول مشترک در عراق و سوریه نخواهند داشت.
چند روز قبل کارخانه کاله عراق طعمه حریق شد. ظاهرا این حادثه خسارت ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری به همراه داشته و شرکت فاقد پوشش بیمه‌های ایرانی بوده است. ظاهرا حادثه مذکور عمدی بوده و این موضوع می تواند تولیدکنندگانی را که قصد سرمایه‌گذاری در عراق و سوریه دارند دلسرد کند.
رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران در این خصوص بیان کرد: به دلیل فشار تحریم‌ها، فعالیت‌های صادراتی تولیدکنندگان ایرانی عمدتاً به سمت عراق و افغانستان و اخیراً هم تا حدودی سوریه، سوق یافته است. اما تجار این کشورها تمایل دارند به‌جای خرید کالای نهایی از ایران، اقدام به همکاری و تولید مشترک محصول در کشور خود کنند.
الزام به تولید محصول مشترک به‌تدریج تولیدکنندگان برتر کشور را ناگزیر به سرمایه‌گذاری در این کشورها کرده و در سال‌های آینده برندهای برتر تولیدی خصوصاً صنایع تبدیلی و غذایی چاره‌ای جز صادرات تکنولوژی و دانش فنی و تولید محصول مشترک در عراق و سوریه نخواهند داشت. ضمن اینکه با توجه به کاهش درآمدهای نفتی ایران، تلاش تولیدکنندگان برای ارزآوری اهمیت بیشتری پیداکرده است.
وی افزود: شرکت کاله به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدی در صنعت غذایی، اقدام به تأسیس کارخانه در عراق کرده بود و جزو پیشگامان این حوزه بود. ولی حادثه تلخی که برای این شرکت رخ داد، علاوه بر تحمیل زیان به کاله، موجب اندوه همه شده و سایر تولیدکنندگان را هم از سرمایه‌گذاری در این کشور دلسرد کرده است.
این فعال صنعت غذایی، افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه خصوصاً عراق را درگرو اقدام ۳ جانبه بنگاه‌های تولیدی، مقامات ایرانی و نیز مقامات کشور هدف دانست و اظهار داشت: توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در کشورهای منطقه و تولید محصولات مشترک علاوه بر مزایایی که می‌تواند برای تولیدکنندگان ایرانی به همراه داشته باشد، برای کشور هدف نیز منافع بسیار دارد و مهم‌ترین مزیت این‌گونه همکاری‌ها ایجاد اشتغال پایدار و امکان تولید و عرضه محصول مستقیم با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع در آن کشور و درنهایت رشد اقتصادی کشور هدف است.
کما اینکه حدود هزار نفر بومی در کاله عراق مشغول به کار بودند.
بنابراین ضروری است علاوه بر آنکه تولیدکنندگان در سرمایه‌گذاری‌های خود جوانب احتیاط را بسنجند، مقامات دو کشور هم حمایت بیشتری از این سرمایه‌گذاری‌ها به عمل آوردند.
شریعتی تصریح کرد: حمایت دولت از سرمایه‌گذاری‌های تولیدکنندگان در خارج از کشور بسیار ضعیف است و تولیدکنندگان ایرانی هنوز دسترسی به خط اعتباری در عراق را ندارند. هیاهوی هیات‌های تجاری در مورد خط اعتباری، فقط جنبه نمایشی دارد که نتیجه‌ای جز چند عکس یادگاری در بر ندارد و می‌توان گفت حداقل بخش خصوصی سهمی از خط اعتباری ایجادشده ندارند.
ضمن اینکه انتظار می‌رود همان‌طور که صندوق ضمانت صادرات در ارسال محصول نهایی با صادرکنندگان همکاری دارد، در بحث سرمایه‌گذاری هم باید حمایت شفاف‌تر و پررنگ‌تری از سرمایه‌گذاران به عمل آورد.
وی افزود: امنیت سرمایه‌گذاری در خارج از کشور مستلزم آسیب‌شناسی تهدیدها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در کشور هدف از سوی سفیران و نمایندگان ایران در کشور مذکور و ارائه اطلاعات کامل و شفاف به سرمایه‌گذاران و نیز مسئولیت‌پذیری دولت کشور هدف در برابر سرمایه‌گذاران ایرانی است. این موارد یک کار تیمی است که انسجام همه‌جانبه کل ذینفعان را می‌طلبد.
عضو اتاق بازرگانی ایران در خاتمه تصریح کرد: با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود در اقتصاد کشور، به‌منظور حفظ بازارهای عراق و سوریه و… ناچار به سرمایه‌گذاری در این کشورها و صادرات دانش فنی و تولید محصولات مشترک هستیم.
اما تیری که به‌سوی یک گنجشک شلیک شود، تمام گنجشک‌ها را فراری خواهد داد. تولیدکنندگان ایرانی بابت سرمایه‌گذاری خود در این کشورها نگرانی‌هایی دارند و امیدواریم دولت‌ها برای آرامش خاطر سرمایه‌گذاران و امنیت سرمایه‌گذاری‌ها تدبیری بیندیشند.
امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *