اهم اخبار

جزییات راه‌اندازی خط کشتیرانی مستقیم ایران و آمریکای لاتین/ واردات نهاده‌های دامی از برزیل افزایش می‌یابد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس کمیسیون توسعه تجارت و صادرات غیرنفتی اتاق تعاون ایران اظهار داشت: برزیل یکی از بزرگترین شرکای ما در حوزه تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی است و حتما افزایش واردات در این حوزه را نیز خواهیم داشت. شعار ما این است که اگر همه دنیا ما را تحریم کند و فقط با برزیل ارتباط و تجارت داشته باشیم، برای ما بس است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایلنا؛ بابک افقهی در مورد راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی به آفریقا و آمریکای لاتین اظهار داشت:‌ با هدف کاهش هزینه‌های تجارت بین ایران و مقاصد صادراتی خود در کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین، درخواست‌هایی را برای ایجاد خط مستقیم کشتیرانی بین ایران و این کشورها از بخش تعاون، اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و بخش‌های مختلف تجاری را داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از بارهای صادراتی ایران از طریق کراس استافینگ جبل علی به طور غیرمستقیم به این کشورها می‌رود. یعنی بارهای صادراتی ایران به مقصد امارات و جبل علی می‌رود و از طریق کراس استافینگ به سمت مقاصد صادراتی می‌رود. این روش علاوه بر اینکه هزینه حمل و نقل را به طرز قبل توجهی افزایش می‌دهد، ریسک تجارت را نیز بین ایران و سایر کشورها زیاد می‌کند. از همین روی در صحبت‌ با مدیرعامل سازمان کشتیرانی مقرر شد که ظرفیت‌های حمل بار صادراتی را برای ایجاد یک خط مستقیم و منظم کشتیرانی بین ایران و آفریقا و سپس برزیل ایجاد شود.

افقهی خاطرنشان کرد: در آمریکای لاتین کشورهای مانند ونزوئلا، برزیل، اکوادور و چند کشور دیگر مقصد این کشتی است البته حجم مبادلات ما با برزیل در مقایسه با بقیه کشورها قابل مقایسه نیست. در آفریقا نیز کشتی‌ها در آفریقای جنوبی توقف خواهد داشت. وقتی کالا به آفریقای جنوبی می‌رسد، برای دیگر کشورها براحتی قابل توزیع است. آفریقای جنوبی با توصیه سفیر ایران در این کشور و امکانات و بنادر خوبی که در این کشور وجود دارد، به عنوان نقطه اولیه توقف این خط مستقیم انتخاب شده است.

رییس کمیسیون توسعه تجارت و صادرات غیرنفتی اتاق تعاون ایران در مورد مسیر این خط کشتیرانی گفت: قرار است بخش خصوصی کشور که در حوزه محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و سایر گروه‌های کالایی که در آنها مزیت صادراتی داریم، کالاهای خود را از طریق بنادر جنوبی ابتدا با توقف در یکی از بنادر کشور آفریقای جنوبی و سپس به آب‌های بنادر کشورهای آمریکای لاتین صادر کند. بسته به اینکه چه مقدار حجم و ظرفیت کالا برای این کشورها وجود داشته باشد این خط مستقیم می‌تواند هفتگی، دو هفته یک بار یا ماهیانه مشغول حمل کالاهای صادراتی ایران به این کشورها باشد.

وی اضافه کرد: در مورد راه برگشت نیز خوشبختانه ما چندان دغدغه نداریم چراکه همین امروز نیز بارهایی که از آمریکای لاتین به سمت ایران می‌آیند به خصوص در حوزه کالاهای اساسی این مورد بسیار زیاد است. فکر می‌کنیم که این تدبیر باعث شود که هزینه‌های حمل برای کالاهای ایرانی کاهش پیدا کند.

افقهی در پاسخ به سوالی در مورد زمان اعزام اولین کشتی از این مسیر گفت: برای اعزام اولین کشتی ما در حال برنامه‌ریزی و جذب ظرفیت‌های کالایی هستیم، به محض اینکه کشتی ۵۰ هزار تنی ما تکمیل شود، شروع عملیاتی این خط مستقیم را خواهیم داشت. بسته به اینکه کدام کشورهایی چه در آفریقا و چه در آمریکای لاتین بتوانند ظرفیت ۵۰ هزار تن را تکمیل کنند مقاصد نیز می‌توانند تغییر پیدا کنند. اما الان کشورهای دیگری که در این مسیر قرار دارند باید از طریق برزیل یا آفریقای جنوبی کالاهای خود را دریافت کنند.

وی افزود: مزیت‌های صادراتی ما در کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین بسیار خوب است. بخش عمده و قابل توجهی از این محصولات فرآورده‌های با پایه نفت مانند قیر و دیگر محصولات فرآورده‌ای است. محصولات پتروشیمی در این کشورها بسیار بازار خوبی دارند، در حوزه مصالح ساختمانی انواع سنگ‌های ساختمانی، انواع سرامیک‌ها و دیگر محصولات ساختمانی در این کشورها مزیت خوبی دارند. برخی از ماشین‌آلات صنعتی ما در این کشورها نیز قدرت رقابت‌پذیری خوبی دارند. بخشی از صنایع غذایی به خصوص مواد غذایی که به طور خاص برای ایران هستند مانند زعفران و بعضی محصولات کنسرو شده نیز در این لیست هستند و حتی فرش هم می‌تواند از کالاهای صادراتی ما به این کشورها باشد.

رییس کمیسیون توسعه تجارت و صادرات غیرنفتی اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: زمینه تاسیس فروشگاه‌های بزرگ در این کشورها کاملا فراهم است ولی در حال ایجاد فضایی هستیم تا مصرف‌کنندگان با کالاهایی که به تازگی در این کشورها ورود پیدا کردند و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند آشنا شوند و سپس مبادرت به ایجاد زیرساخت‌هایی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز مستقیم فروش خواهیم کرد.

وی با اشاره به حجم مراودات با برزیل گفت: ما سالانه حدود ۳ میلیارد دلار کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی، ذرت و کنجاله سویا از برزیل وارد می‌کنیم. برزیل یکی از بزرگترین شرکای ما در حوزه تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی است و حتما افزایش واردات در این حوزه نیز خواهیم داشت. شعار ما این است که اگر همه دنیا ما را تحریم کند و فقط با برزیل ارتباط و تجارت داشته باشیم، برای ما بس است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تفاوت آب و هوایی باعث شده، زمانی که ما کالایی را نیاز داریم برزیل تولید می‌کند و زمانی که برزیل کالایی را نیاز دارد ما تولید کنیم. برزیل گستردگی بزرگی در حوزه محصولات کشاورزی، صنعتی و سایر کالاهایی که محصولات ما را تکمیل می‌کنند را دارد و به همین دلیل یک شریک تجاری بسیار قوی و مطمئن می‌تواند باشد. حضور سفیر ایران در این کشور نیز زمینه خوبی را در این زمینه فراهم کرده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *