اهم اخبار

جهش ۱۳۰ درصدی تولید زیتون در قزوین

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تولید زیتون به عنوان تنها محصول استراتژیک باغی کشور در استان قزوین با برنامه ریزی‌های انجام شده در زمینه اصلاح، جوان سازی و توسعه باغ‌ها در دولت های یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۳۰ درصد نسبت به قبل از آن افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری اگروفودنیوز، به نقل از ایرنا، زیتون تنها محصول باغی استراتژیک کشور به شمار می رود که به لحاظ ارزش غذایی بالا و قابلیت استخراج روغن خوراکی از آن، یکی از برنامه ها و اولویت های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه باغبانی بر روی اصلاح و توسعه باغ های این محصول متمرکز شده است.

با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه اجرای برنامه های مربوط به اصلاح و توسعه باغ های زیتون و همچنین مقابله با آفت مگس، تولید این محصول باغی در استان قزوین که قطب تولید زیتون ایران به شمار می رود به بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

استان قزوین دارای ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ زیتون است که عمده آنها مربوط به منطقه طارم سفلی شهرستان قزوین در همسایگی با جنوب استان گیلان و شمال شرق استان زنجان قرار دارد.

این استان رتبه دوم تولید زیتون در کشور را به خود اختصاص داده است.

نزدیک به یک پنجم زیتون کشور در قزوین تولید و برداشت شده است

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی اخیرا در سفر به قزوین و بازدید از باغ های این محصول، از این استان به عنوان استانی پیشرو در اجرای طرح های اصلاح و توسعه باغ های زیتون نام برد.

این مسوول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۹۰ درصد برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه زیتون، اصلاح باغ های این محصول از طریق اصلاح، هرس و بازجوان سازی و توسعه باغ های متراکم است که به رشد عملکرد و تولید کمک می کند.

جواد میرعرب رضی از قزوین پیشرو ترین استان در اجرای طرح اصلاح و بازجوان سازی باغ های زیتون در کشور نام برد و افزود: با اجرای این طرح عملکرد و تولید زیتون در این استان از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۲ برابر رشد یافته است.

وی اظهار داشت: تولید زیتون استان قزوین در سال ۹۲، ۱۲ هزار تن بود که این رقم سال گذشته به ۲۸ هزار تن رسید.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۱۰ درصد برنامه های ما به توسعه باغ ها اختصاص دارد،افزود: بیشتر اقدامات در این حوزه به گسترش باغات متراکم و فوق متراکم اختصاص دارد.

میر عرب رضی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون حدود ۱۰ هزار هکتار به باغ های زیتون کشور افزوده شده است،اظهار داشت: از این میان، ۷۰۰ هکتار به باغ های زیتون استان قزوین افزوده شده که بیشتر آنها شامل باغ های متراکم بوده است.

این مسوول گفت: سال گذشته ۱۴۶ هزار تن زیتون از باغ های این محصول در کشور برداشت شد که نزدیک به یک پنجم از این میزان سهم قزوین بود که نشان می دهد این استان به همراه استان های گیلان و زنجان، قطب ویژه تولید این محصول باغی در کشور به شمار می رود.

وی با بیان اینکه اعتبارات مربوط به اصلاح و توسعه باغ های زیتون در کشور محدود و نیازمند افزایش است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی در مکاتبه و رایزنی با مجلس شورای اسلامی به دنبال تخصیص اعتبارات جدید برای تقویت تولید این محصول استراتژیک باغی است.

این مسوول همچنین گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک برنامه ۱۰ ساله برای اصلاح و توسعه باغ های زیتون تهیه کرده که آغاز آن از سال ۱۴۰۰ خواهد بود و در صورت تامین اعتبارات این طرح، شاهد توسعه ۳۰۰ هزار هکتار باغ های زیتون کشور خواهیم بود که قزوین جزو استان های پیشتاز در این برنامه است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: سالانه ۱.۵ میلیون تن روغن خوراکی در کشور مصرف می شود که سهم روغن زیتون در این بین ناچیز است اما با اجرای طرح یاد شده ۱۰ ساله می توان این سهم را تا ۱۵ درصد افزایش داد.

وی با بیان اینکه توسعه باغ های زیتون منجر به افزایش تولید روغن خوراکی از این محصول در کشور می شود،افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید می شود که در صورت اجرا و تحقق اهداف برنامه ۱۰ ساله این رقم می تواند به ۲۰۰ هزار تن افزایش یابد.

تخصیص ۲۵ میلیون متر مکعب آب برای تقویت و توسعه باغ های زیتون استان قزوین

تامین آب نقش حیاتی و مهمی در حفظ و توسعه باغ های زیتون دارد، با تخصیص آب از سد سفید رود حالا خیال باغداران زیتون طارم سفلی قزوین راحت شده و آنها می توانند با آسایش خاطر به احیا، جوان سازی و توسعه باغ های این محصول بپردازند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته با پیگیری های انجام شده موفق به تخصیص ۲۵ میلیون متر مکعب آب از محل سد سفید رود برای باغ های زیتون طارم سفلی قزوین شدیم.

فاطمه خمسه اظهار داشت: با این اقدام آب پایدار و مطمئن برای باغ های زیتون استان قزوین تامین شده است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و در راستای توسعه باغ های زیتون به باغداران این محصول یارانه نهال پرداخت می شود و به این ترتیب بخش زیادی از هزینه های کاشت نهال زیتون از سوی دولت تامین می شود.

این مسوول اظهار داشت: برای هر نهال زیتون که از سوی باغداران این محصول تهیه می شود ۴۵۰۰ تومان یارانه پرداخت می شود که البته نهال های مورد نظر حتما باید گواهی شده و از نهالستان های مجاز تهیه شده باشند.

وی افزود: برای مقابله با آفات زیتون به ویژه مگس نیز حمایت های قابل توجهی از باغداران این محصول در استان انجام شده که از جمله آنها باید پرداخت یارانه برای تهیه کارت زرد و تقبل نیمی از هزینه های آن و در اختیار گذاشتن ادوات و تجهیزات سم پاشی اشاره کرد.

خمسه خاطرنشان کرد: بهبود تغذیه از طریق تامین کودهای ریزمغذی، هرس و جوان سازی باغ های زیتون با هدف رشد عملکرد و تولید این محصول هرساله در دستور کار معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

این مسوول گفت: پیوند ارقام مناسب به درختان قدیمی با هدف جوان سازی باغ های زیتون استان قزوین نیز هرساله در دستور کار قرار دارد.

توسعه ۲۳۰ هکتاری باغ های متراکم و مدرن زیتون در قزوین

بخش قابل توجهی از رشد عملکرد و تولید زیتون در استان قزوین مرهون اصلاح و تبدیل باغ های سنتی به باغ های متراکم و مدرن بوده است که نسبت به باغ های معمولی و سنتی عملکرد و تولید چندبرابری دارند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در همین رابطه در گفت و گو با ایرنا از توسعه ۲۳۰ هکتاری باغ های متراکم و مدرن زیتون در استان خبر داد و اظهار داشت: بیشتر باغ های متراکم و مدرن ایجاد شده با هدف تولید روغن خوراکی ایجاد شده اند و دارای محصول روغنی هستند.

علی اکبری افزود: با هدف جوان سازی باغ های زیتون استان قزوین، طی سال های اخیر عملیات پیوندزنی ۲۷ هزار اصله درخت این محصول با ارقام جدید و پربارده انجام شده است.

وی اظهار دشت: طرح تغذیه تلفیفی باغ های زیتون در سطح ۷۰ هکتار و هرس و جوان سازی در سطح ۵۰ هکتار و هرس در سطح ۱۲۰ هکتار از مهم ترین برنامه ها و اقدامات امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در سال جاری به شمار می رود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: به جز اقدامات حمایتی و اعتبارات تخصیص داده شده دولتی برای توسعه و جوان سازی باغ های زیتون این محصول در استان، هرس و جوان سازی باغ های این محصول در سطح ۵۰۰ هکتار از سوی باغداران انجام شده است.

اکبری با بیان اینکه  ۷۰ درصد محصول باغ های زیتون استان قزوین کنسروی و ۳۰ درصد نیز روغنی هستند،افزود: با توسعه باغ های متراکم و گسترش صنایع تبدیلی، پیش بینی می شود میزان تولید روغن زیتون در استان افزایش یابد.

مبارزه با آفت مگس زیتون در ۲۵۰۰ هکتار از باغ های این محصول در قزوین

 آفت مگس که در دهه ۸۰ از آن سوی مرزها به باغ های زیتون کشور هجوم آورد، در سالیان گذشته خسارات فراوانی را به باغداران این محصول وارد ساخت اما با تلاش مسوولان و کارشناسان حوزه حفظ نباتات در سال های اخیر این آفت به خوبی کنترل شده و آمار خسارت های وارده آن هرساله به طرز چشم گیری کاهش می یابد این در حالی است که در صورت عدم کنترل، این آفت می تواند به ۸۰ درصد این محصول باغی خسارت وارد کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این رابطه اظهار داشت: عملیات مقابله با آفت مگس زیتون امسال از سوی کارشناسان این سازمان و با مشارکت باغداران در سطح ۲۵۰۰ هکتار از باغ های این محصول انجام شد.

یوسف درخشان افزود: سم پاشی، استفاده از بیت اسپری و نصب کارت زرد  روش های انجام شده در مقابله با آفت مگس زیتون در باغ های این محصول در استان قزوین بوده است.

وی با اشاره به توزیع نزدیک به ۱۰۰ هزار کارت زرد بین باغداران زیتون طارم سفلی برای مقابله با آفت مگس زیتون،اظهار داشت: توزیع محلول سم در باغ های سنتی زیتون  به شکل رایگان و همچنین توزیع کارت زرد نیز به شکل نیم بها انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: با اقدامات کنترلی و تشدید مبارزه با مگس زیتون، خسارات این آفت به باغ های زیتون استان قزوین امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته و از سه  درصد در سال قبل به ۱.۳ درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: با رعایت اصول باغبانی و مقابله به موقع با آفات امسال خسارت مگس زیتون در باغ های مدرن زیتون کنسروی تقریبا به صفر رسید که این رقم در باغ های سنتی بین یک تا هفت درصد بود این درحالی است که در سالیان گذشته بخش قابل توجهی از دسترنج باغداران مورد هجوم و طعمه این آفت قرار می گیرد و خسارات اقتصادی فراوانی را به آنها وارد می کرد.

سرویس خبری: استان ها

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *