اهم اخبار

جوهای وارداتی در بنادر ازبین رفت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

یک مقام مسئول با بیان اینکه بی تدبیری دولت در برنامه ریزی برای واردات جو موجب کمبود این نهاده در بازار شده است،گفت: بخشی از جوهای وارداتی در بنادر از بین رفتند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی کسری لشگری، بازرس اتحادیه‌های واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در گفتگو بامهر با اشاره به کمبود و گرانی جودامی در بازار گفت:

متأسفانه زمانی که بخش خصوصی قصد داشت برای جو وارداتی اقدام کند، در فرایند ثبت سفارش با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد .

مسئولان دولتی اعلام کردند که جوی دامی در بحث تخصیص ارز در اولویت قرار ندارد چرا که هم تولید داخلی انجام شده و هم واردات به اندازه کافی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: این مباحث موجب شد تا واردکنندگانی که اقدام به واردات جو کرده بودند دچار مشکلات زیادی شوند و کالای آنها در بنادر رسوب کند که برخی از این محموله‌ها حدود یکسال رسوب کردند و بخشی از آنها نیز از بین رفتند.

لشگری اضافه کرد: به دلیل افت کیفیت و حشره زدگی حدود ۱۰ درصد از این محموله‌ها از بین رفتند و وقتی که دولت تخصیص ارز آنها را انجام داد، کالای کمتری نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، ترخیص شد، بنابراین تأمینی که از محل واردات مورد نیاز بود، انجام نشد.

وی تاکید کرد: ارزیابی مسئولان از میزان نیاز کشور به جو دقیق و درست نبوده و به همین جهت موفق به تأمین جوی مورد نیاز کشور نشدند و الان با چالش کمبود شدید نهاده جو در بازار مواجه شده‌ایم.

لشگری با اشاره به توزیع قطره چکانی جوی دامی در سامانه بازارگاه، گفت: قیمت جو در بازار آزاد افزایش چشمگیری داشته و تولیدکنندگان را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه به خصوص برای گاوداری‌های صنعتی تأمین جو با قیمت‌های فعلی امکان پذیر نیست، افزود:

چرا که محصول نهایی این دامداری‌ها توسط دولت قیمت گذاری شده و باید به همان نرخ مصوب شیر تولیدی دامداری‌های خود را عرضه کنند.

لشگری ادامه داد:

در این میان امکان جایگزینی ذرت با جو برای دامداران وجود دارد که البته آن هم مشکلاتی را برای دولت ایجاد می‌کند چرا که قیمت جهانی ذرت حدود ۳۰۰ دلار و جو دامی حدود ۲۶۰ دلار است، که اختلاف قیمت این دو نهاده در بازارهای جهانی از محل ذخایر ارزی کشور کم می‌شود در شرایطی که ما با محدودیت جدی منابع ارزی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد:

اگر مسئولان با درایت بیشتری اقدام به برنامه ریزی و واردات جو می‌کردند . در حال حاضر با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم ضمن اینکه در حال حاضر قیمت‌های جهانی نهاده‌ها نیز افزایش یافته است.

مهتاب زینعلی خانی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *