اهم اخبار

حجتی خبرداد: تراز منفی بازرگانی کشاورزی کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تراز منفی بازرگانی کشور در بخش کشاورزی به کمتر از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تا پایان بهمن ماه سال گذشته کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود حجتی در مراسم دید و بازدید پس از تعطیلات نوروز با معاونان و مدیران کل وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه تراز منفی بازرگانی در بخش کشاورزی سال ۹۳ با تلاش این بخش از منهای ۸ میلیارد دلار در سال ۹۲ به منهای ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کاهش یافت، افزود: تراز منفی بازرگانی در بخش کشاورزی در سال گذشته با احتساب آمار اسفند ماه به کمتر از ۳.۵ میلیارد دلار هم خواهد رسید که دستاورد بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه بخشی از کاهش تراز منفی به علت کاهش قیمت های جهانی برخی از محصولات کشاورزی و بخشی دیگر به علت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا بوده است، گفت: سال گذشته در بخش محصولات دامی ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ، ‌ ۷۰ هزار تن گوشت مرغ، ۶۰۰ هزار تن شیر و یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک صادر شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تولید قابل توجه شکر تا مرز خودکفایی خبر داد و گفت: میزان تولید شکر در سال گذشته ۳۵۰ هزار تن افزایش یافته است که اگر محدودیت کارخانه فرآوری و تولید شکر نمی داشتیم به طور کامل از واردات شکر بی نیاز می شدیم.

حجتی با بیان اینکه با انتقال کشت چغندر قند از بهار به پاییز مصرف آب در این محصول تا یک سوم کاهش یافت و از ۱۰ تا ۱۵ هزار متر مکعب به کمتر از ۵ هزار متر مکعب رسیده است، اظهارداشت: در پی انتقال زمان کشت چغندر به فصل پاییز میانگین عملکرد تولید در هر هکتار به ۶۰ تن با عیار ۱۴.۵ در صد افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه در محصول گندم دیگر نیازی به واردات نداریم و امسال نیز با توجه به برنامه ریزی های انجام شده اصلاً نیازی به واردات نیست، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و در افق بلندمدت قرار است ۷۰ درصد روغن مورد نیاز کشور در داخل تامین شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال ۸۴ با اجرای برنامه های توسعه کشت دانه های روغنی میزان تولید از ۶ تا ۷ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت اما این میزان در سالهای بعد به علت دنبال نکردن برنامه های تولید دوباره به ۶ درصد رسید و امیدواریم با اجرای برنامه بلند مدت ۷۰ در صد از نیاز داخل به روغن تامین شود.

حجتی با اعلام اینکه در بخش باغبانی در زمینه تولید پسته، ‌ خرما، ‌ انار، ‌ زعفران، ‌ سیب، مرکبات و کشمش مزیت بسیار خوبی داریم و جزء تولید کنند گان عمده جهان محسوب می شویم، گفت: این محصولات از لحاظ مصرف آب در پایین ترین سطح و از لحاظ ارزش افزوده در بالاترین سطح قرار دارد بنابراین بازاریابی و ایجاد ظرفیت های صادراتی این محصولات از اولویت های جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه ظرفیت ها و امکانات صادرات محصولات باغی در استانها و مناطق مختلف کشور برای بازاریابی شناسایی شده است، اظهارداشت: اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در ابلاغیه ۲۴ بندی در دستور کار وزار تخانه است و تامین امنیت غذایی، ‌ خود اتکایی، افزایش ذخایر محصولات راهبردی، تامین منافع مصرف کنندگان با کاهش هزینه های تمام شده محصول و توجه به مزیت های تولیدی محورهای اصلی برنامه های وزارتخانه است.

Faceboo

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *