اهم اخبار

حداقل قیمت خرید گل زعفران کیلویی ۱۵۰ هزار و نگین زعفران ۲۰ میلیون تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اعضای شورای ملی زعفران تصویب کردند، حداقل قیمت خرید گل زعفران، کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، پوشال زعفران کیلویی ۱۶ میلیون تومان و حداقل قیمت خرید نگین زعفران ۲۰ میلیون تومان تعیین شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌اعضای شورای عالی زعفران، اتحادیه صادر کنندگان زعفران و جمعی از کشاورزان و تولید کنندگان زعفران و نمایندگان شهرستان تربت حیدریه، زاوه، مهولات و نیز قائنات، و زیرکوه تصمیمات زیر در مورد زعفران در فصل آینده اتخاذ شد.

مقرر شد حداقل نرخ خرید گل زعفران توسط فعالان، تجار، صادر کنندگان، به قیمت کیلویی یکصد و پنجاه هزار تومان حداقل خرید پوشال زعفران کیلویی ۱۶ میلیون تومان و حداقل قیمت خرید نگین زعفران ۲۰ میلیون تومان باشد و کلیه اعضای شورای ملی زعفران، اتحادیه صادر کنندگان و امضا کنندگان به رعایت این امر متعهد شدند.

همچنین مقرر شد اعتباری به مبلغ ۱۰ هزا میلیارد ریال با نرخ سود ۱۵ درصد به کسانی که متقاضی هستند و اهلیت آنها توسط شورایی مرکب از شورای ملی زعفران، نمایندگان مجلس و نماینده کشاورزان تائید شده است پرداخت شود.

دریافت کنندگان ملزم به رعایت مصوب بند یک هستند.

همچنین مقرر شد مکانیسم دریافت اعتبار و شیوه نظارت بر این امر توسط کمیته‌ای مرکب از اعضا تا روز شنبه تعیین و در جلسه سازمان برنامه و بودجه به تصویب برسد.

مقرر شد نماینده تربت حیدری، زاوه و مهولات این را در تهران مصوب و تائید نمایند.

این نامه به امضای اعضای شورای ملی زعفران و اتحادیه صادر کنندگان و جمعی از کشاورزان رسیده است.

توافق اعضای شورای زعفران


خرید زعفران ۲۰ میلیونی ریسک بالایی دارد

یک صادرکننده نمونه زعفران گفت: مصوبه شورای ملی زعفران برای رساندن قیمت زعفران به کیلویی ۲۰ میلیون تومان ضمانت اجرایی ندارد و صرفا توطئه ای برای کشاورزان است تا محصولشان را برداشت کنند تا به اسپانیا برود.

غلامرضا کریمی با اشاره به مصوبه اخیر شورای ملی زعفران گفت: افزایش قیمت زعفران به کیلویی ۲۰ میلیون تومان ضمانت اجرایی ندارد و مصوبه ای که بر روی کاغذ بدون سربرگ بوده و با خودکار نوشته شود، نشان می‌دهد که دوستان قصد مستفیض شدن کشاورزان ندارند و به فکر مقاصد خودشان و رساندن زعفران به اسپانیا هستند.

این فعال بازار زعفران در ادامه افزود: سال گذشته هزینه هر کیلو زعفران ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که امسال در خوش بینانه‌ترین حالت به ۱۰ میلیون تومان رسیده است و قشر ساده لوح کشاورز با حضور در این جلسه نامه افزایش قیمت زعفران را در حالی امضا کرده‌اند که خبر از برنامه‌های این افراد برای ترغیب آنها برای برداشت محصولشان ندارند. 

کریمی در پایان اظهار داشت: اگر قرار بر این باشد که قیمت زعفران افزایش یابد، پیش زمینه هایی باید اجرایی شود و این افزایش قیمت به امسال نمی‌رسد؛ به عبارت بهتر تصمیم هایی از این دست که زعفران باید کیلویی ۲۰ میلیون تومان شود، نه شورایی است نه ملی و نه توسط زعفران شناسان گرفته می‌شود.

براساس این گزارش، در پی اعلام این مصوبه شورای ملی زعفران، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در توئیتر خود نوشت: مشکل کشور ما در واشنگتن دی سی نیست! مشکل ما کسانی‌اند که نان از جیب مردم می‌خورند، در جلسات داد از حقوق صادر کننده و کشاورز می‌زنند، اما منافع شخصی شأن را دنبال می‌کنند حتی به قیمت به خاک نشستن هزاران خانواده کشاورز! شورای ملی زعفران به وظیفه‌اش عمل کند.

کارشناسان بازار زعفران اعلام می‌کنند که با توجه به قرار داشتن در فصل برداشت زعفران و رشد عرضه این محصول در ماه های پیش رو به همراه مشکلات صادراتی ناشی از کرونا، رشد یکباره قیمت زعفران آن هم بدون در نظر گرفتن مولفه های واقعی بازار، غیرمنطقی است.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *