اهم اخبار

حمایت از تولید تنها راه برون‌رفت از شرایط تحریم است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: راهی که می‌توان از طریق آن تحریم‌ها را دور زد تنها و تنها حمایت از تولید با کیفیت داخلی و قابل رقابت در بازارهای جهانی است. دولتمردان ما با منابعی که در اختیار دارند در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند.

 

به گزارش اگروفودنیوز؛ ارسلان قاسمی (نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران) ، در خصوص تاثیر تحریم‌های امریکا بر اقتصاد کشور و راه‌حل برون رفت از این شرایط اظهار کرد: ما باید از چند زاویه به این تحریم‌ها نگاه کنیم که یکی از این مباحث این است که موثرترین طرف تحریم ما امریکا است و ما در ۴۰ سال پس از انقلاب همواره توسط امریکایی‌ها تحریم بوده‌ایم و مسئله جدیدی نیست اما تفاوت آن با دفعات قبل این است که دولت امریکا تحریم‌های امسال را با چاشنی خبری همراه کرده و جو تبلیغاتی سنگینی برای آن ایجاد کرده است.

وی افزود: این تحریم‌ها را اگر با تحریم‌های قبل مقایسه کنیم،‌ در تحریم‌های قبل هم‌پیمانان امریکا بیشتر کشورهای دنیا بودند و ما تنها بودیم اما در حال حاضر تنها چند کشور محدود با امریکا همکاری می‌کنند که شامل رژیم آل سعود، رژیم صهیونیستی، بحرین و امارات هستند و ما و باقی دنیا در یک طرف قرار داریم.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: دولت امریکا اصرار دارد که با این تحریم‌ها قصد وارد کردن فشار به دولت و حکومت ایران را دارد درحالی‌که این فشار به مردم ایران منتقل می‌شود و با ادعای دولت امریکا هم‌خوانی ندارد اما چه کاری می‌شود انجام داد؟

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با اشاره به راه‌حل برون رفت از شرایط پیچیده تحریم اذعان داشت: به نظر من؛ به عنوان بخشی از بدنه تولید و صادرات کشور، راهی که می‌توان از طریق آن تحریم‌ها را دور زد تنها و تنها حمایت از تولید با کیفیت داخلی و قابل رقابت در بازارهای جهانی است. دولتمردان ما با منابعی که در اختیار دارند در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند. ما در شرایط جنگی هستیم و سیستم بانکی، حکومت، قوه قضائیه،‌ مجلس و دولت باید در این شرایط پشت هم باشند.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد و از تولید داخل حمایت کنیم، می‌توانیم با رکورد مقابله کنیم، ایجاد اشتغال کنیم و تورم را کاهش دهیم. ما در بخش کشاورزی مزیت‌های بسیار زیادی داریم و دنیا به بسیاری از محصولات کشاورزی ما نیاز دارد و در برخی محصولات کشاورزی در دنیا رتبه‌های اول تا چهارم جهانی را داریم که شامل انار، خرما، زعفران، پسته، زردآلو و خاویار می‌شود اما نباید این محصولات را در شرایط فعلی به صورت خام وارد بازارهای جهانی کنیم.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: باید تولید، فرآوری این محصولات و بهبود بسته‌بندی را در داخل کشور ایجاد کنیم تا به تولید رونق دهیم. ما در بحث تکنولوژی‌های دنیا در صنایع و بخش کشاورزی از کشورهای دیگر عقب نیستیم اما به درستی از آن استفاده نمی‌کنیم. ما این تحریم‌ها را با رونق تولید می‌توانیم به یک فرصت بی‌بدیل تبدیل کنیم و عملا می‌توانیم تحریم‌ها را شکست دهیم. اما مشکل ما این است که در داخل کشور به جو روانی که امریکا و هم‌پیمانانش به دنبال آن هستند، دامن می‌زنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در رابطه با تصمیم‌گیری در شرایط سخت گفت: بسیاری از این افراد در داخل که باعث این جو روانی شده‌اند از روی ناآگاهی این کار را می‌کنند و نمی‌دانند چه تبعاتی برای کشور خواهد داشت. ما از قوای سه گانه می‌خواهیم از تولید حمایت ویژه کنند. در شرایط سخت باید تصمیمات سخت و عاقلانه گرفت. برای غلبه بر تحریم‌ها در بخش خصوصی و به خصوص بخش تعاون ما خود را برای تصمیمات سخت تجهیز کرده‌ایم اما این تصمیمات سخت را نمی‌توان به تنهایی اجرایی کرد و دولت و بخش خصوصی باید با هم در این عرصه قدم بردارند.

وی با تاکید بر شرایط سخت تحریم و تغییر رویه در سیستم اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: سیستم بانکی ما باید از برج عاج خود پایین بیایند و شرایط کشور را مساعد کنند. سیستم بازار سرمایه ما باید تصمیمات سخت بگیرد و شرکت‌های خصولتی ما باید در واگذاری‌ها تجدیدنظر کنند و به یک جراحی پردرد و خونریزی در اقتصاد کشور نیاز داریم تا تحریم‌ها نتوانند اقتصاد کشور را از پا دربیاورند اما اگر تنها حرف زده شود فشار تحریم‌ها به مردم منتقل می‌شود و بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل خواهند شد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *