اهم اخبار

خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون تن گذشت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

چند هفته‌ای تا پایان خرید تضمینی گندم به عنوان استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی باقی‌مانده که معاون وزیر کشاورزی از خرید تضمینی بیش از ۱۱ میلیون تنی این محصول خبر داد و گفت: باقی‌مانده مطالبات گندمکاران تا پایان فصل خرید تامین و پرداخت می‌شود.

علی قنبری – مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت و خرید تضمینی گندم تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن از این محصول به ارزش بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است که ۷۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات گندمکاران تاکنون پرداخت شده و مابقی آن نیز به زودی و تا پایان فصل خرید گندم تامین و پرداخت می‌شود.

وی ضمن تشکر از کشاورزان بابت تولید کمی و کیفی مناسب گندم در سال جاری زراعی، افزود: استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن، فارس با یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن و گلستان با ۹۰۰ هزار تن رتبه‌های اول تا سوم تولید و خرید تضمینی گندم را دارند و پس از آن استان‌هایی مانند کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و غیره بیشترین میزان تولید و خرید تضمینی این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان این‌که امسال رکورد بی‌سابقه‌ای در تولید و خرید تضمینی گندم ثبت شد، ادامه داد: حدود ۴۰۰ هزار تن گندم دروم از کشاورزان خریداری شده که اگر دولت اجازه دهد ضمن تامین نیاز داخلی می‌توانیم گندم معمولی و دروم را به کشورهای همسایه صادر کنیم، چرا که محصولی تولید شده از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارد.

به گفته قنبری شاید گندم تولید شده ایرانی از نظر قیمت بالاتر از گندم‌های تولید شده در دیگر کشورها باشد، اما دولت جهت حمایت از تولید داخلی و کشاورزان خود این محصول را می‌تواند صادر کند، چرا که همه کشورهای پیشرفته دنیا چنین یارانه‌هایی در بخش کشاورزی و تولید داخلی خود را صرف می‌کنند.

وی ضمن عذرخواهی از کشاورزان بابت تاخیر در پرداخت مطالبات‌شان تاکید کرد: دولت با جدیت پیگیر حفظ و ادامه خودکفایی گندم در سال‌های آینده است و مسلما وضعیت بهتری در سال‌های آتی خواهیم داشت و همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا خودکفایی بی‌سابقه‌ای که در تولید گندم به وجود آمده است، حفظ شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *