اهم اخبار

خرید حمایتی باعث بهبود شرایط بازار زرشک شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: برنامه خرید حمایتی زرشک از کشاورزان توسط دولت باعث بهبود بازار زرشک در این استان شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ وحید ضیائیان احمدی افزود: هدف اصلی از خرید حمایتی زرشک که از ۲۵ آذر امسال طبق توافق استاندار خراسان جنوبی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آغاز شد، تنظیم بازار بود که این شرایط تاحدودی محقق شده است.

وی بیان کرد: از ۲۵ آذر ماه تاکنون ۱۳۰ تن زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی خرید حمایتی شده است و این مقدار خرید کم با توجه به تولید بالای زرشک در استان، نشان می‌دهد بازار تاحدودی تنظیم شده و زرشک با قیمت‌های بالاتری در بازار آزاد خریداری می‌شود که کشاورزان تمایلی به تحویل محصول خود ندارند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: وقتی محصول کمتری تحویل تعاون روستایی می‌شود نشان‌دهنده این است که این محصول در بازار آزاد بهتر از شرایط ما خریداری می‌شود و هدف ما همین تنظیم بازار است.

وی با اشاره به اینکه قیمت زرشک در بازار آزاد از ابتدای شروع خرید حمایتی هفت تا ۱۰ درصد افزایش یافته است افزود: در خرید حمایتی زرشک هزینه تمام‌شده زرشک برای کشاورزان به علاوه یک سود معقول را در نظر گرفته‌ایم و هدف ما تنظیم به نفع کشاورزان بود، در حال حاضر گاهی در بازار قیمت بالاتر از خرید حمایتی است که در این شرایط کشاورز به سود بیشتری می‌رسد.

ضیائیان احمدی اظهار داشت: در مجموع باید بازار محصولات از جمله زرشک روال طبیعی خود را داشته باشد اما وقتی شرایط خرید و فروش محصول مناسب نیست، تعاون روستایی به عنوان یک مُسکن ورود پیدا می‌کند تا بازار به روال عادی برگردد و کشاورزان به دسترنج واقعی خود برسند.

وی گفت: خرید کم زرشک توسط تعاون روستایی استان نشان‌دهنده این است که بازار زرشک تنظیم می‌شود و بیشتر کشاورزان خرده‌مالک و کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم زرشک خود را تحویل تعاون روستایی می‌دهند.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود: ابتدای خرید حمایتی زرشک قول دادیم که پول زرشک‌کاران را طی ۱۵ روز تا یک ماه پرداخت کنیم که تا الان پول کشاورزان را طی ۱۵ روز پرداخت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: هشت مرکز در زمینه خرید حمایتی زرشک در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند که از این تعداد یک مرکز در بخش زهان زیرکوه به‌صورت پاره‌وقت فعال است.

خرید حمایتی زرشک براساس توافق اخیر استاندار خراسان جنوبی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، با تجهیز چهار مرکز در این استان از ۲۵ آذر ماه آغاز شد و به منظور تنظیم بازار و حذف واسطه‌گری در خرید محصول کشاورزان و با افزایش مراکز خرید به هشت مرکز همچنان ادامه دارد.

خراسان جنوبی با ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه اول تولید زرشک را در ایران به خود اختصاص داده و فصل برداشت این محصول از اواخر مهر تا نیمه اول آذر ماه است.

۳۸ هزار خانوار در زمینه کاشت و برداشت زرشک در خراسان جنوبی فعالیت دارند و پیش‌بینی شده امسال از این سطح زیر کشت ۲۲ هزار تن زرشک خشک معادل ۱۱۰ هزار تن زرشک تازه برداشت شود که ۹۸ درصد زرشک بی‌دانه کشور است.

همزمان با برداشت محصول امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در ۲ سال اخیر و کاهش تقاضا، بخشی از محصول سال گذشته کشاورزان در انبارها و سردخانه‌های خراسان جنوبی باقی مانده و هنوز به فروش نرفته بود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *