اهم اخبار

خوراکی‌هایی که پس از گذشت تاریخ انقضا هم قابل مصرف هستند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کارشناسان معتقدند برخی از مواد غذایی را حتی پس از اتمام تاریخ انقضا هم می‌توان مصرف کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اسپوتنیک، سازمان مصرف‌کننده اسپانیا در مقاله‌ای اعلام کرده است که پس از گذشتن تاریخ انقضای چه محصولاتی، می توان آنها را مصرف کرد.

کارشناسان نیاز به تمایز بین حداقل ماندگاری و دوره مصرف یک ماده خوراکی را یادآوری کردند. اگر تاریخ حداقل ماندگاری بگذرد نشان می‌دهد که این محصول کیفیت ارگانولپتیک خود را از دست داده است، اما هنوز هم می‌توان آن را با خیال راحت خورد. کارشناسان تأکید می‌کنند که دوره مصرف برای محصولات فاسدشدنی مانند گوشت خام، مرغ و ماهی مشخص شده است و باید کاملاً رعایت شود.

طبق اعلام سازمان مصرف‌کنندگان اسپانیا، غذا‌های زیر را می‌توان بعد از اتمام تاریخ انقضا هم خورد:

ماست –  نان تست – میوه‌های خشک – سوسیس خشک – پنیر خشک – گوجه فرنگی کنسرو شده – ماکارونی – بیسکوویت ترد – برنج – حبوبات – نوشیدنی‌های خنک – بیسکویت – مربا – سوپ فوری

اگر نان و محصولات پخته‌شده خشک شدند، سازمان مصرف کننده توصیه می‌کند از آن‌ها برای تهیه پودینگ، نان تست فرانسوی، تیرامیسو، خرده نان، سوپ سیر استفاده کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند سوسیس و کالباس باید قبل از تاریخ انقضاء منجمد شود. همچنین می‌توانید پنیر‌ها را فریز کنید، اما ساختار آن‌ها از یخ زدن تغییر می‌کند و خشک می‌شود. در مورد میوه‌ها و سبزیجات نیز همین طور است.

کارشناسان می‌گویند اگر سبزیجات و میوه‌ها تازه شروع به پوسیدگی یا کپک زدن کنند، پس از از بین بردن ناحیه آسیب دیده می‌توان آن‌ها را خورد. با این حال، متخصصان توصیه می‌کنند این کار را با احتیاط انجام دهید، زیرا کپک می‌تواند در مواد غذایی نفوذ و مواد سمی آزاد کند که می‌تواند باعث بروز سرطان و تغییرات ژنتیکی شود.

در مورد گوشت و ماهی تازه، کارشناسان توصیه می‌کنند که محصول را فریز کنید یا آن را بپزید. علاوه بر این، متخصصان تأکید می‌کنند که می‌توانید یک روز بعد این غذا‌ها را بخورید، اگر قبل از مصرف، حرارت طولانی مدت ببینند تا از شر عوامل بیماری‌زای احتمالی خلاص شوید.

سرویس خبری: تغذیه و سلامت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *