اهم اخبار

دبیر انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران تاکید کرد:لزوم حذف مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران شیوه فعلی اجرای مالیات بر ارزش افزوده را در تقابل با کیفیت غذا و امنیت غذایی دانست.

به گزارش اگروفودنیوز به نقل از  کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت کیفیت با موضوع «نهضت کیفیت، موفقیت پایدار، رقابت پذیری» و با هدف تبیین اصول راهبرد ملی کیفیت در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران و با حضور متخصصین داخلی و خارجی برگزار شد.

در پنل تخصصی «راهبرد کیفیت، ایمنی و سلامت غذا» پرویز جهانگیری با اشاره به اینکه صنایع غذایی باید به صورت کیفی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد، اما گرانی محصولات غذایی موجب می‌شود که ایمنی و سلامت غذا که برای افراد جامعه لازم است، محروم شود.

دبیر انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران، با اشاره به مشکلات قانونی و اجرایی مالیات بر ارزش افزوده گفت: این مالیات سبب گرانی مواد غذایی می‌شود و مصرف کننده باید ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه اضافی بابت این قانون پرداخت کند. از سوی دیگر این مالیات باعث گرانی مواد اولیه و در نهایت کاهش امکان صادرات محصولات صنایع غذایی می‌شود.

وی با بیان اینکه قانون پیش‌بینی کرده که این مالیات باید در انتها از مصرف کننده اخذ شود، اضافه کرد: اما شیوه اجرای اشتباه این قانون باعث شده تا بار مالی این مالیات بر دوش تولیدکنندگان بیفتد. همچنین اینکه در اساس نباید از موادغذایی مالیات اخذ شود، البته در قانون چنین آمده است که مالیات بر ارزش افزوده شامل موادغذایی ضروری نباشد، اما در عمل به دلیل اخذ مالیات از مواد اولیه و بخش بسته بندی و حتی حمل و نقل هزینه تولید بالا می رود.

جهانگیری با تاکید بر اهمیت در دسترس بودن و ارزانی موادغذایی در رشد جامعه اضافه کرد: موادغذایی تامین کننده نیروی جسمانی و زمینه ساز بهره‌وری بیشتر افراد جامعه به عنوان موتور محرک و پیشرفت هستند. هنگامی که به دلیل مالیات قیمت نهایی این محصولات افزایش می‌یابد، مصرف کنندگان آسیب پذیر ممکن است مصرف آن را کاهش دهند که در نهایت موجب آسیب به خود و در نهایت به جامعه می‌شوند.

این فعال صنعت غذا که در این نشست تخصصی که با حضور برخی دیگر از دبیران انجمن های صنایع غذایی کشور برگزار شد، در خصوص تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر کیفیت و سلامت جامعه گفت: مطابق قانون شیر و سایر کالاهای اساسی شامل مالیات بر ارزش افزوده نیستند. اما این تنها شامل شیر خام می‌شود. چرا که تولیدکننده باید این مالیات را برای بسته بندی و یا دستگاه های ابزار تولید خ بپردازد. در نتیجه محصول نهایی گران می شود و با اینکه مصرف آن برای مردم ضرورت دارد، از خرید آن خودداری می‌کنند و باعث ازدیاد مشکلات جسمی و سلامتی می شود که بار آن بر دوش دولت است.

دبیر انجمن افزودنی های صنایع غذایی ایران اضافه کرد: به عنوان مثال در یک کیک، ۱۲ قلم کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد که تنها آرد و شیر آن بدون مالیات است و ۱۰ قلم دیگر باید با ۹ درصد مالیات خریداری شود و در نهایت ۹۰ درصد مالیات روی همین کیک اضافه می‌شود.

به گفته وی، این روند باید تغییر کند، چرا که مطابق با منافع بلند مدت کشور نیز نیست. هنگامی که به دلیل این مالیات ها محصول نهایی ما گران تمام می شود امکان صادرات آن نیز کاهش می یابد و دولت به شکل ناخواسته از درآمد ارزی که می‌توانست در اختیار داشته باشد، محروم می‌شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *