اهم اخبار

دبیر انجمن خرما: راه اندازی صندوق خرما راهکار کنترل قیمت در بازار/ قیمت هر کیلو خرما صادراتی ۲.۵ دلار

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

موسوی گفت: راه اندازی صندوق خرما به سبب کوتاه شدن دست دلالان یکی از راهکار‌های کنترل قیمت در بازار به شمار می‌رود.

 

 

علی اصغر موسوی دبیر انجمن خرما در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با انتقاد از نوسان قیمت خرما در بازار اظهار کرد: اگرچه هر کیلو خرما با نرخ ۲ تا ۳ هزارتومان در ابتدای فصل برداشت از کشاورزان خریداری می‌شود، اما هم اکنون به سبب سود جویی دلالان و عوامل واسطه با نرخ‌های ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در بازار توزیع می‌شود.

وی تولید خرما در سال زراعی ۹۷_۹۶ را ۹۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: همه ساله ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن از این میزان در داخل مصرف و ۸۰ تا ۱۳۰ هزارتن به بازار‌های هدف صادر می‌شود.

موسوی ادامه داد: براساس آمار همه ساله ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزارتن از میزانتولید خرما به سبب نبود فرآوری و برنامه منسجم صادرات به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو خرما صادراتی را ۲.۵ دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که قیمت کنونی هر کیلو خرما صادراتی به دلیل وجود واسطه‌ها و دلالان ۲۰ سنت کاهش یافته است.

وی خرید توافقی خرما در فصل برداشت را راهکار مناسب حمایت از کشاورز دانست و گفت: همه ساله باغداران به سبب کمبود نقدینگی از چند ماه مانده به فصل برداشت اقدام به پیش فروش محصول خود به دلالان می‌کنند که به همین خاطر خرید توافقی خرما بعد از فصل برداشت دردی دوا نمی‌کند.

این مقام مسئول راه اندازی صندوق خرما را یکی دیگر از راهکار‌های کنترل قیمت در بازار دانست و گفت: اگرچه بار‌ها به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که راه اندازی صندوق خرما به سبب کوتاه شدن دست واسطه گران و دلالان می‌تواند از نوسان قیمت در بازار جلوگیری کند، اما تا کنون این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است.

موسوی در پایان تصریح کرد: البته شنیده‌ها حاکی از آن است که صندوق خرما با مشارکت بخش دولتی و خصوصی راه اندازی خواهد شد تا هر زمانی که قیمت خرما در بازار به نقطه بحرانی رسید، مسئولان وزارت جهاد بتوانند با توزیع خرما بازار را به تعادل برسانند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *