اهم اخبار

دبیر انجمن صنایع لبنی : عرضه فراوان شیر عامل کاهش قیمت/ انبار صنایع لبنی مملو از شیرخشک/ صادرات به روسیه روی کاغذ مانده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: کارخانجات مجبور هستند، شیر مازاد دامداران را خریداری کرده و به شیرخشک تبدیل کنند که آن هم در بازار مشتری ندارد، پس به ناچار با توافق دامدار کیلویی ۵۰ تومان ارزان تر برای فرآوری می‌خرند.

به گزارش خبرگزاری فارس، به گفته عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران، صنایع لبنی از دو ماه پیش نه تنها قیمت مصوب ۱۴۴۰ تومانی دولت برای خرید شیر را اجرا نکرده‌اند، بلکه قیمت سابق یعنی ۱۲۵۰ تومان را هم کاهش داده و شیر را کیلویی ۱۲۰۰ تومان از دامدار می‌خرند.

با توجه به هزینه‌های سربار دامداران برای تأمین علوفه وارداتی، کاهش قیمت شیر چیزی جز زیان و از بین رفتن دامداری‌ها در پی ندارد، موضوع را از رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی پیگیری کردیم.

رضا باکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ در پاسخ به این موضوع اظهار داشت: یک ماه اخیر نامه‌ای را مستقیماً به وزارت جهاد کشاورزی فرستاده‌ایم و مسئله را مطرح کرده‌ایم که با توجه به میزان عرضه و تقاضا بین دامدار، کارخانجات لبنی و مصرف‌کننده توصیه کردیم که اوراق بدهی در اختیار انجمن صنایع لبنی قرار دهند، تا ما از این محل مابه‌التفاوت قیمت شیر ۱۴۴۰ تومانی را به دامدار پرداخت کنیم.

وی همچنین به تولید شیر مازاد در دامداری‌های کشور اشاره کرد و گفت:‌دامدار به کارخانه می‌گوید شیر مازاد من را هم بخرید و از طرفی کارخانجات برای تولید شیر پاستوریزه و عرضه آن در بازار با محدودیت روبه‌رو است و سقف ظرفیت آن نهایت برای ۱۰۰ تن در روز است، در نهایت مجبور است که مازاد شیر خریداری شده از دامدار را با صرف هزینه بیشتر به شیرخشک تبدیل کرده و در انبارها نگهداری کند.

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه هم اکنون انبار کارخانجات لبنی مملو از شیرخشک‌ تولیدی است، افزود: بازار شیرخشک آن قدر خراب است که فروش نمی‌رود و شیرخشک‌ها در انبارها تلنبار شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا این شیرخشک را به بازارهای منطقه از جمله روسیه صادر نمی‌کنید،‌ خاطر نشان کرد:‌ توافق برای افزایش صادرات برای روسیه روی کاغذ مانده و عملیاتی نمی‌شود، چرا که ما توان ایجاد بازار صادراتی را نداریم و صادرات ادبیات خاص خود را دارد.

باکری همچنین ایجاد سامانه زنجیره شیر را عاملی برای سر و سامان دادن به وضعیت تولید، توزیع، خرید و مصرف شیر عنوان کرد و گفت: دولت از تیرماه امسال مصوبه‌ای داده است تا سامانه الکترونیکی یکپارچه زنجیره شیر و صندوق حمایت از تولید شیر ایجاد شود، از مزایای این سامانه آن است که تمام تضادهایی که بین مصرف‌کننده، کارخانجات، شبکه توزیع،‌ دولت و خرده‌فروشی‌ها وجود دارد، در این سامانه از بین رفت و هیچ آسیب به ذینفعان آن نخواهد رسید.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت:‌ هر کس در تولید، خرید و یا مصرف دچار ضرر و زیان شود،‌ از محل صندوق حمایت زنجیره شیر جبران خواهد شد که مجری آن وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *