اهم اخبار

دبیر انجمن صنفی جوجه یک روزه: کاهش ۳۰ درصدی خرید مرغ / ۱۵ میلیون تخم مرغ از چرخه تولید حذف شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمدرضا صدیق پور گفت: ۱۵ میلیون تخم مرغ نطفه دار که برای جوجه ریزی در نظر گرفته شده بود برای تعدیل مازاد از گردونه تولید خارج شده و به مصارف دیگر رسید.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، امسال در بخش‌های مختلف کشاورزی، دام و طیور با مازاد تولید رو به رو بود که علت اصلی آن به کاهش قدرت خرید مردم برمی گردد. در چند ماه اخیر طی برنامه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی دنبال کرد از مردم خواسته شد تا برای تنظیم بازار بخشی از مرغ‌های موجود در بازار را بیش از نیاز هفتگی خود خریداری و دپو کنند. این امر انجام شد اما کاهش ۳۰ درصدی تقاضا همچنان بازار را با مازاد تولید همراه کرده است. محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن صنفی جوجه یک روزه کشور درباره اخباری مبنی بر حذف جوجه‌های یک روزه از چرخه تولید به مهر گفت: مصرف گوشت مرغ در کشور کاهش پیدا کرده و با وجود قیمت پایین مرغ خرید در بازار ۳۰ درصد افت داشته است.

وی افزود: برای تعدیل مازاد تولید، ۱۵ میلیون تخم مرغ نطفه دار که برای جوجه ریزی در نظر گرفته شده بود از گردونه تولید خارج و به مصارف دیگر رسید. در واقع برای برون رفت از شرایط بحرانی فعلی، با تشکیل جلسه‌ای در کار گروه برنامه ریزی تولید در وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد تولید به ۱۱۰ میلیون جوجه کاهش پیدا کند که در همین راستا این تعداد تخم مرغ‌ها از گردونه تولید خارج شدند.

دبیر انجمن صنفی جوجه یک روزه در پاسخ به این پرسش که چرا مازاد تولید صادر نمی‌شود، عنوان کرد: صادرات نیاز به برنامه ریزی بلندمدت داشته و این گونه نیست که هر زمان با مازاد تولید رو به رو بودیم صادرات انجام شود و هر زمان بازار داخل با کمبود مواجه شد مانع صادرات شویم.

افت قیمت و بازار تقاضا

صدیق پور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تولیدکننده مرغ گوشتی در هر کیلو گوشت تولیدی ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کند، بیان کرد: هنگامی که تولید دارای ارز ترجیحی بود جوجه بین ۸ تا ۹ هزار تومان خرید و فروش می‌شد در حال حاضر با حذف ارز دولتی و ۵ برابر شدن قیمت دان، قیمت جوجه یک روزه به حدود ۳ تا ۴ هزار تومان یعنی ۲۰ درصد قیمت واقعی رسیده است.

او یادآور شد: حذف ۱۵ میلیون تخم مرغ از چرخه تولید جوجه در راستای تولید پایدار بوده تا گله‌های مولد حذف نشوند.

این فعال بازار جوجه یک روزه افزود: بر اساس سیاست‌های انجام شده قرار بود مشکل کمبود بازار تقاضا با کارت پروتئینی حل شود که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها تا امروز عملیاتی نشده است.

صدیق پور در پایان با بیان اینکه قیمت واقعی گوشت مرغ تازه بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است، اظهار کرد: امروز قیمت گوشت مرغ در بازار بین ۴۷ تا ۵۵ هزار تومان قیمت گذاری شده یعنی دو سوم نرخ واقعی اما باز هم شاهد مازاد تولید هستیم چراکه سرانه مصرف، کاهش پیدا کرده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *