اهم اخبار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج: واردات برنج خارجی کُند شد/ امکان آسیب به محموله‌ها در انبارهای گمرک زاهدان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسیح کشاورز گفت: جنگ روسیه و اوکراین، باعث افزایش قیمت برنج در بازارهای جهانی شد، اما وزارت جهادکشاورزی برای ثبت سفارش برنج با نادیده گرفتن این شرایط نسبت به پذیرش تغییر قیمت جهانی برنج مقاومت می‌کند که در عمل روند خرید خارجی و واردات را کند کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ مسیح کشاورز با اشاره به بی‌توجهی به ظرفیت بخش خصوصی در واردات برنج، گفت: ستاد تنظیم بازار کشور بدون حضور تشکل‌های بخش خصوصی تشکیل جلسه می‌دهد و به جای استناد به گزارش‌های مستند و واقعی تشکل‌ها و بخش خصوصی، از گزارش‌های دوایر دولتی که برپایه آمار مقطعی، غیرمتمرکز و با تاخیر تهیه شده است، استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه  طرح و بررسی موضوعات در وزارت کشاورزی زمان‌بر است، خاطر نشان کرد: ستاد تنظیم بازار پیگیری موارد مرتبط به این حوزه را از وزارت جهادکشاورزی درخواست می‌کند که متأسفانه طرح و بررسی موضوعات در این وزارتخانه نیز زمان‌بر است و بسیاری مشکلات با تاخیر زیاد و پس از آنکه به چالش یا بحران تبدیل می‌شود در ستاد تنظیم بازار مطرح می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه داد: در سنوات قبل وزارت صمت مسئول بازار محصولات کشاورزی بود و باتوجه به قدمت و تجربه با بهره‌گرفتن از ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی، موارد با سرعت بیشتری پیگیری می‌شد، اما در حال حاضر وزارت کشاورزی اعتقادی به استفاده ازظرفیت بخش خصوصی ندارد.

کشاورز با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری برنج در چهاردهمین جلسه ستاد تنظیم بازار است، توضیح‌داد: گزارش دستگاه‌های مرتبط در حالی با تاخیر در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است که در این گزارش‌ها به عواملی چون تغییر قیمت در بازارهای جهانی و تغییرات روزانه نرخ ارز توجه نشده است این در حالیست که مواردی چون عوارض گمرکی و دیگر عوارض قابل پرداخت بر اساس این متغیرهای تغییر می‌کند.

وی گفت: بر این اساس قیمت‌گذاری ثابت برای برنج امری غیراجرایی است و این در حالی است که با قیمت‌گذاری دستوری، مراجع نظارتی بدون توجه به اسناد، برای واردکنندگان پرونده تعزیراتی تشکیل داده و ایشان را ملزم که محصول برنج خود را با ضرر در بازار عرضه کنند که این روند بدون تردید به توقف واردات و عرضه برنج در بازار داخلی منتهی می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه ثبت سفارش‌ برنج براساس ارزش‌های تأیید شده وزارت جهاد کشاورزی و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی انجام می‌شود، اذعان کرد: قیمت گذاری‌های انجام شده براساس قیمت ثابت بدون در نظر گرفتن این اسناد و همچنین تغییرات روزانه ذکر شده، که امری غیرمنطقی است.

وی با بیان اینکه در انتهای فصل زراعی و کاهش عرضه برنج در بازارهای جهانی هستیم، گفت: جنگ روسیه و اوکراین، باعث افزایش قیمت برنج در بازارهای جهانی شد، اما وزارت جهادکشاورزی برای ثبت سفارش برنج با نادیده گرفتن این شرایط نسبت به پذیرش تغییر قیمت جهانی برنج مقاومت می‌کند که در عمل روند خرید خارجی و واردات را کند کرده است.

کشاورز با انتقاد به موازی کاری سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو، افزود: در گذشته با توافق این دو سازمان نمونه برداری و آزمایش برنج‌های وارداتی به صورت توأم انجام می‌گرفت در حالی‌که هم اکنون با نادیده گرفتن توافقات قبلی هر کدام از این دو سازمان جداگانه به نمونه‌برداری و آزمایش اقدام می‌کند که علاوه بر تحمیل هزینه سنگینی که به افزایش قیمت تمام شده منتهی می‌شود، با توجه به زمان‌بر بودن فرآیندها، موجب معطلی و توقف محموله‌ها می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات گمرک زاهدان در واردات برنج، تصریح کرد: گمرک زاهدان از زیرساخت‌های مناسب انبارداری برخوردار نیست و بسیاری از محموله‌های برنج در فضای باز انبار می‌شوند که باتوجه به شرایط آب و هوایی منطقه، این محموله‌ها در معرض آسیب هستند و بی‌توجهی به این مهم موجب کاهش تبادلات تجاری در این منطقه می‌شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *