اهم اخبار

دبیر ستاد تنظیم بازار: تامین ۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی در نیمه نخست امسال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر ستاد تنظیم بازار با تاکید بر ذخایر خوب کالاهای اساسی گفت: از ۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده برای واردات کالاهای اساسی در کل سال، ۳ میلیارد دلار ارز در نیمه نخست امسال برای واردات این کالاها تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، محمدرضا کلامی امروز در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار در جمع خبرنگاران،  با اشاره به مصوبات این ستاد در خصوص تامین کالاهای اساسی، گفت: در شرایط فعلی اقتصادی به ۵ قلم کالا از جمله روغن خام، دانه ها روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت بانک مرکزی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می دهد که سهمیه ارزی  ۶ میلیارد دلاری برای این اقلام در یک سال در نظر گرفته شده است. 

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: بر مبنای گزارش بانک مرکزی در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۳٫۵ میلیارد دلار برای واردات این کالاها ارز تخصیص داده شده که حدود ۳ میلیارد دلار آن تامین شده است، بنابراین فرآیند تخصیص و تامین ارز این نوید را به ما می دهد که با توجه به موجودی خوب در حوزه ذخایر کالای فوق روند استمرار تامین کالاها روند مناسبی دارد. 

وی بیان داشت: ضمن اینکه با مصوبه معاون اول رئیس جمهور در بازدید از گمرک بندرعباس مقرر شد کالاهای رسوب شده در بنادر کشور از گمرکات ترخیص شود و لذا این کار می تواند فضای آرامش در بازار را حفظ تا دغدغه ای از این بابت نداشته باشیم. 

کلامی در مورد تامین خوراک دام واحدهای تولیدی بیان داشت: نباید به  فضای روانی متاثر از نوسانات نرخ ارز را دامن بزنیم زیرا با توجه به تامین ۵۰ درصدی ارز برای واردات کالاهای اساسی و نهاده ها برای تامین این کالاها تلاش شده است و علاوه بر اینکه در مورد کالاهای دپو شده در گمرکات تعیین تکلیف شده بقیه کشتی های حمل کالاهای مذکور در راه است و لذا ما تدارکات لازم در حوزه تامین کالا را انجام داده ایم. 

وی با اشاره به موضوع کالا رسانی نهاده ها به مرغداران و دامداران بیان داشت: در این راستا نیز ستاد تنظیم بازار کشور در اسفند ماه ۹۸ با توجه به راه اندازی سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی مصوب کرد خروج همه نهاده های دامی از بنادر منوط به مجوز وزارت جهاد کشاورزی شد . 

وی با بیان اینکه سامانه بازارگاه فعلا دارای ایراداتی است اما توسط وزارت جهاد در حال تکمیل است، گفت: از طریق این سامانه مرغدار می تواند به طور مستقیم نهاده را دریافت کند لذا اگر کمی صبور باشیم انحرافات این سامانه نیز رفع خواهد شد. 

کلامی گفت: پیش از راه اندازی سامانه ممکن بود واردکننده کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده به شبکه توزیع منتقل نکند و بیرون از شبکه به فروش برساند و یا یک مرغدار اقدام به جوجه ریزی کند و نهاده آن را با ارزترجیحی دریافت کند اما در نهایت اقدام به پرورش جوجه نکند و نهاده را نیز در بازار آزاد بفروش برساند. لذا در آمار ما با تویلد مرغ مواجه بودیم در حالی که در واقعیت انحراف و تخلفاتی صورت گرفته بود و مرغی تولیدنشده بود. 

دبیر ستاد تنظیم بازار بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی در این سامانه جلوی تخلفات را گرفته و لذا ستاد تنظیم بازار تکلیفی که برای این سامانه تعیین کرده است این است که بین تحویل محصول نهایی و تبدیل نهاد گره ایجاد شود یعنی کسانی نهاده دریافت کنند که محصول نهایی خود را به دولت و شبکه تحویل دهند و این کار قطعا حقوق مصرف کننده و تولید کننده را حفظ می کند. 

سرویس خبری: صنعت غذا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *