اهم اخبار

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران: قیمت‌گذاری دستوری باعث بر هم زدن تعادل بازار می‌شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سید محمد میررضوی با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری گفت: واحدهای تولیدکننده رب با یک سوم ظرفیت خود تولید می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری باعث بر هم زدن تعادل بازار و نادیده گرفتن اصل عرضه و تقاضا می‌شود، گفت: این مسئله آثار و تبعاتی همچون کاهش سود و حتی زیان تولید کننده، کاهش انگیزه جهت سرمایه گذاری داخلی و خارجی، کمبود کالا در بازار، کاهش کیفیت محصولات تولیدی و… را در پی خواهد داشت.

محمد میررضوی بیان کرد: تجربه پنج دهه اخیر کشور و نیز کشورهایی که تجربه این پدیده را پشت سر گذاشته اند مؤید این امر بدیهی و روشن است و اصرار بر این روش منسوخ و محتوم به شکست، با هیچ توجیهی قابل دفاع نیست.

وی گفت: در مکاتبات، مذاکرات و جلسات متعدد این سندیکا با مسئولین وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به عنوان دستگاه‌های تخصصی مرتبط با صنعت که دید کارشناسی نسبت به امور دارند، همه با نظرات کارشناسی این سندیکا ابراز همراهی می نمایند، اما خروجی جلسات ستاد تنظیم بازار، کاملاً خلاف نظرات کارشناسی مطروحه می‌باشد.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران ابراز کرد: براساس تصمیمات جلسه مورخ ۰۸/۱۰/۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار کشور، محصول کنسرو رب گوجه فرنگی مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شده است، حال آنکه دولت هیچ کنترل و نظارتی بر روی مواد اولیه این محصول نداشته و اساساً امکان چنین نظارتی نیز وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: در خصوص کنسرو رب گوجه‌فرنگی با در نظر گرفتن قیمت کنونی مواد اولیه و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، باید قیمت تولیدکننده ۴۳۰،۰۰۰ ریال و قیمت مصرف‌کننده ۵۴۹،۰۰۰ ریال درج گردد، که به هیچ وجه با نرخ کنونی تولیدکننده ۳۱۵،۰۰۰ ریال و مصرف‌کننده ۳۹۸،۰۰۰ ریال قابل قیاس نیست و این موضوع، تولید کننده را متحمل زیان چشمگیری کرده و امکان ادامه تولید را سلب خواهد نمود. نتیجه محتوم این امر، کمبود کالا و آشفتگی بازار و عرضه کالای غیر استاندارد است که هم اینک به روشنی قابل رصد می باشد.

این مقام صنفی تصریح کرد: در شرایط ملتهب کنونی که امکان کنترل قیمت مواد اولیه وجود ندارد، روا نیست که بخش تولید، اشتغال‌زا و ارزش آفرین کشور زیر فشاری خارج از آستانه تحمل قرار گیرد و امنیت روان تولیدکنندگان به عنوان سربازان خط مقدم جنگ نابرابر اقتصادی، با واهمه از برخوردهای سلبی، قضائی و تعزیراتی بیش از پیش به خطر افتد.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران بیان کرد: بجاست طبق توصیه مقام معظم رهبری، دولت به جای دخالت در امر تولید، کوچکترین و جزئی‌ترین امور اقتصادی، هدایت، نظارت و حمایت از تولید و بهبود محیط کسب و کار را مدنظر قرار دهد. حمایت از مصرف‌کننده با اعمال فشار بر تولیدکننده قابل دستیابی نیست بلکه با مهار تورم و حفظ افزایش قدرت خرید مردم محقق می شود که امید است با تدبیر آن دولت محترم این امر تحقق یابد.

وی گفت: هم اکنون واحدهای تولیدکننده رب این سندیکا با یک سوم ظرفیت خود تولید می‌کنند و بسیاری از آن‌ها تعطیل و نیروی کار را روانه خانه کرده‌اند. به زودی تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی دست از تولید کشیده و بیکاری وسیعی از کارگران، از کارخانه تا کشاورز را دربر می‌گیرد.

میررضوی عنوان کرد: بیش از سه ماه است که ستاد تنظیم بازار قیمت محصول کنسرو رب گوجه فرنگی را اعلام نکرده است که عواقب این امر گریبانگیر کشاورز نیز می باشد زیرا تا کنون کشاورز با خیال راحت گوجه کشت می‌کرد زیرا مطمئن بود محصولش در هر صورت توسط تولیدکننده رب خریداری می‌شود.

وی در پایان از مسئولین خواستار شد این محصول از شمول قیمت گذاری پیشینی خارج شود و یا دست کم در کوتاهترین زمان اجازه افزایش قیمت منطقی برای آن صادر گردد.

سرویس خبری: صنعت غذا

فاطمه کاشانی

نویسنده

فاطمه کاشانی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *