اهم اخبار

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران: نرخ گوجه فرنگی تحویلی به کارخانه‌ها بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محمد میررضوی گفت: امسال نرخ گوجه فرنگی تحویلی به کارخانه‌های گوجه فرنگی بین ۵ تا ۵,۵۰۰ هزار تومان بوده و نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر، تن ماهی و رب گوجه فرنگی دو قلم از صنایع کنسروی کشور هستند که مشمول قیمت گذاری دستوری بوده و نرخ آنها از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود. در حالی که گوجه فرنگی ۱۹ خرداد در میادین تره بار مرکز شهر حدود ۱۰ هزار تومان است و نسبت به نرخ آن در نیمه دوم سال روند کاهشی داشته تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی گلایه مند از عدم تغییر قیمت این محصول غذایی هستند.

میرمحمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره چرایی این موضوع گفت: امسال نرخ گوجه فرنگی تحویلی به کارخانه‌های گوجه فرنگی بین ۵ تا ۵,۵۰۰ هزار تومان بوده و نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی تحویلی به کارخانه‌های رب گوجه سال ۱۴۰۱، ۳ هزار تومان بود، افزود: در کنار افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ حمل و نقل نیز تغییر داشته و بر اساس خبر منتشر شده از سوی دولت امسال هزینه حمل بار ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: هزینه حمل یک کامیون بار گوجه فرنگی با وزن بین ۱۵ تا ۲۰ تن از جنوب کشور برای کارخانه‌های استان تهران حدود ۲۵ میلیون تومان تمام می‌شود. یعنی فقط هزینه حمل و نقل هر کیلو گوجه فرنگی برای تبدیل به رب ۱,۰۰۰ تومان است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه به این دو موضوع باید افزایش ۲۷ درصدی حقوق و دستمزد را نیز افزود، یادآور شد: بار تحویلی به کارخانه‌های رب گوجه فرنگی مربوط به کشت سال گذشته بوده و بارهای امسال با توجه به افزایش قیمت بذر، کود و…. به طور قطع افزایش بیشتری خواهد داشت. علاوه بر اینکه هزینه‌های مربوط به ظرف، بسته بندی و… نیز افزایش یافته است. میررضوی ادامه داد: تمام این هزینه‌ها دارای فاکتور بوده و مستند وجود دارد.

تولید رب صرفه اقتصادی ندارد

این فعال صنایع غذایی کشور با اشاره به نرخ ثابت رب گوجه فرنگی در یک سال گذشته، گفت: تقریباً تیر سال گذشته بود که نرخ هر قوطی ۸۰۰ گرمی رب گوجه فرنگی ۴۵ هزار تومان تعیین شد و همچنان همان قیمت بدون تغییر ثابت باقی مانده است.

وی اظهار کرد: تولید رب با قیمت سال گذشته صرفه اقتصادی ندارد و اگر تولیدکننده فعال نباشد زارعان با مشکل مواجه خواهند شد زیرا تمام کشت این محصول برای مصارف تازه خوری نیست. بنابراین درخواست تولیدکنندگان از مراجع ذی ربط اصلاح قیمت رب گوجه فرنگی است. در غیر این صورت کارخانه‌های کوچک تعطیل شده و کارخانه‌های بزرگ نیز ناگزیر به کاهش تیراژ تولید خود خواهند بود.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار کرد: این روند مغایر با شعار سال مبنی بر افزایش تولید و مهار تورم است زیرا باید تولید مستمر با تیراژ بالا ادامه داشته باشد تا نرخ تورم کنترل و مهار شود.

میررضوی گفت: سندیکای صنایع کنسرو ایران آنالیز قیمت‌ها را به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تحویل داده و طی جلسه‌ای موضوع مورد بررسی قرار گرفت. جلسه بعدی برای تعیین تکلیف قیمت رب گوجه فرنگی در این هفته است.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ماهی تن

امسال قیمت کنسرو ماهی هم از ۳۹ تا ۵۰ هزار تومان به ۶۹ تا ۸۲ هزار تومان تغییر کرده است. میررضوی درباره این افزایش حدود ۷۰ درصدی توضیح داد: نرخ تن ماهی به قیمت ماهی تحویلی جامعه صیادان جنوب کشور بستگی دارد. سال گذشته یک کیلو ماهی تن ۵۱ هزار تومان بود و قیمت کنسرو ۳۹ هزار تومان اما در حال حاضر قیمت این ماهی به حدود ۱۳۵ هزار تومان رسیده یعنی بیش از ۱۰۰ درصد قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار شد: جامعه صیادان روزانه قیمت‌ها را تغییر می‌دهند و چون کنترلی روی عملکرد آنها وجود ندارد مواد اولیه تولیدکننده با قیمت بالا به دست آنها می‌رسد اما در نهایت باید محصول نهایی را با قیمت دستوری به فروش برسانند.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: تقریباً ۷۰ درصد یک کنسرو ۱۸۰ گرمی، ماهی است و باقی روغن و… است از این رو قیمت تمام شده این محصول بستگی به نرخ ماهی دارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *