اهم اخبار

درج عبارت «تغییر ژنتیکی یافته» بر روی محصولات دارای اجزاء تراریخته، الزامی است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص ضرورت درج عبارت “تغییر ژنتیکی یافته” بر روی محصولاتی که دارای اجزاء تراریخته هستند تذکر داد.

 

ابراهیم داوودی تاکید کرد: بر اساس “دستورالعمل اجرایی وزارت بهداشت در خصوص موجودات زنده تغییر ژنتیکی یافته و فرآورده‌های آن مرتبط با مواد غذایی مصوب سال ۱۳۹۳” متقاضیان واردات یا تولید هرگونه محصولی که انواع تغییر ژنتیکی یافته آن در سطح بازار تجارت جهانی موجود است، ملزم به اعلام احتمال تراریختگی هستند.

وی با ذکر این موضوع که نظرات متعددی در خصوص سالم یا مضر بودن فراورده های تراریخته وجود دارد و این تکنولوژی نیز مانند سایر تکنولوژیها موافقان و مخالفانی برای خود دارد تصریح کرد: فعلاً چهار محصول تراریخته شامل پنبه، کلزا، ذرت و سویا در جهان کشت می شود و در ایران در حال حاضر هیچ تراریخته ای کشت نمی گردد و فراورده های تراریخته موجود در بازار و یا مواد غذایی که به نحوی حاوی ترکیبات تراریخته هستند وارداتی می باشند. داوودی ادامه داد: تاکنون کلیه اقلام وارداتی تراریخته که از طریق سامانه و قانونی وارد کشور شده‌اند، مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند و فرآورده‌های غذایی به‌طور مستمر و مداوم ازنظر تراریختگی در آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو بررسی می‌شوند.

وی در پایان هشدار داد: هر واحد تولیدی که اقدام به استفاده از مواد تراریخته در محصول خود نماید ملزم بر درج عبارت” تغییر ژنتیکی یافته” پس از نام جزء تراریخته در بخش ترکیبات ماده غذایی بر روی بسته بندی محصول است و در صورت مشاهده تخلف برخورد قانونی لازم صورت می گیرد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *