اهم اخبار

در برابر بیماریهای ویروسی آبزیان انجام شد؛هشدار جدی دامپزشکی به پرورش دهندگان ماهی قزل آلا در استان سمنان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سمنان – رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان سمنان از پرورش دهندگان ماهی قزل آلادر استان خواست تا برابر بیماری های ویروسی آبزیان جدی برخورد کنند.

علی جاویدپور در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه بیماریهای ویروسی «آی اچ ان – وی اچ اس» از تهدیدات جدی صنعت آبزی پروری محسوب می شود، اظهار داشت:  بهترین راه برای پیشگیری و کنترل از این بیماری ها افزایش امنیت زیستی و توجه به نکات بهداشتی- قرنطینه ای در تمام واحدهای پرورشی اعم از مزارع تکثیر، تفریخ و پرورش آبزیان است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان سمنان همچنین گفت: خوشبختانه با توجه به بررسی ها، بازدیدها و نتایج نمونه برداری های صورت گرفته، تاکنون هیچ کانون بیماری در این خصوص در سطح استان مشاهده نشده است.

جاویدپور یکی از برنامه های نظارتی و کنترلی اداره کل دامپزشکی استان سمنان را علاوه بر نمونه برداری های فصلی، صدور مجوز حمل بهداشتی صرفاً برای بچه ماهیان اوزان بالای سه گرم از تاریخ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ برشمرد و گفت: در صورت مشاهده محموله های فاقد مجوز از زمان مشخص شده برخورد قانونی بعمل می آید.

وی به تمام پرورش دهندگان توصیه کرد برای حفظ و حراست از سرمایه گذاری های خود به موارد چون مسائل بهداشت و قرنطینه ای دامپزشکی توجه لازم را داشته باشند و محموله های تخم چشم زده و بچه ماهیان را از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان سمنان  با تاکید بر اینکه پرورش دهندگان آبزی در استان قبل از هرگونه فعالیت باید مجوز های بهداشتی را اخذ کنند، افزود: حمل و نقل بچه ماهیان بایستی صرفاً با خودروهای حمل اختصاصی و با مجوز حمل بهداشتی صورت گیرد.

جاویدپور همچنین گفت: با عنایت به عدم وجود راه های درمانی بیماری های ذکر شده بهترین راه پیشگیری جلوگیری از  ورود ویروس به همراه تخم چشم زده است که می بایستی امکانات و تمهیدات لازم برای ضدعفونی محموله های ورودی به واحد بر اساس دستورالعمل های سازمان دامپزشکی صورت گیرد.

وی در پایان از تمام پرورش دهندگان درخواست کرد در اسرع وقت نسبت به بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *