اهم اخبار

در تولید کره خودکفا نشده ایم، مصرف کاهش یافته است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی گفت: در تولید کره خودکفا نشده ایم، زیرا شیرمازادی تولید نشده تا چربی بیشتری از آن برای تولید کره استحصال شود بلکه این خودکفایی بیشتر ناشی از کاهش مصرف کره به دلیل افزایش قیمت آن و ورود مارگارین به سفره های مردم است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ محمد فربد با بیان اینکه براساس گزارش های مرکز آمار ایران سالانه کمی بیش از ۸ میلیون تن شیر در کشور تولید می شود، گفت: براساس این گزارش ها ضریب رشد تولید شیرخام سالانه ۱.۴ درصد بوده که این عدد زمینه خودکفایی را در تولید محصولات لبنی از جمله کره فراهم نمی کند.

وی ادامه داد: سرانه مصرف لبنیات در کشورهای توسعه یافته بیش از ۳۰۰ کیلوگرم و در ایران بین ۷۰ تا ۸۰ کیلوگرم است و این عدد کاهشی است. همچنین در کشورهای توسعه یافته حداقل دستمزد ساعتی ۱۰ دلار  و در ایران حداقل دستمزد ساعتی حدود یک دلار است و از طرفی قیمت شیرخام در داخل کشور به نرخ جهانی آن نزدیک شده است. در چنین حالتی بدیهی است که قدرت خرید آن دسته از کالاهایی که مشمول یارانه دولتی نمی شوند، کاهش یابد.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی اضافه کرد: در گذشته سالانه حدود ۴۰ هزارتن کره وارد کشور می شد که سرانه  مصرف آن  برای ۸۰ میلیون نفر ۵۰۰ گرم بود؛ در حالی که سرانه مصرف کره در کشورهای توسعه یافته حداقل ۳ تا حداکثر ۶ کیلوگرم است. این یعنی با سرانه مصرف کره در دنیا هم فاصله بسیاری داریم.

مارگارین جایگزین کره حیوانی شده است

وی با بیان اینکه گفته می شود در تولید کره خودکفا شده ایم در حالی که این ادعای نادرستی است، گفت: شیرمازادی تولید نشده تا چربی بیشتری از آن برای تولید کره استحصال شود بلکه این خودکفایی بیشتر ناشی از کاهش مصرف کره به دلیل افزایش قیمت آن و ورود مارگارین به سفره های مردم است.

فربد تصریح کرد: به واردات روغن نباتی  ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد و روغن نباتی نیز پایه تولید مارگارین است که با نام مجعول کره گیاهی عرضه می شود. اما واردات کره حیوانی با ارز نیمایی مجاز است. بنابراین واردات کره حیوانی به دلیل بالا بودن قیمت ارز توجیه اقتصادی ندارد و طبیعی است که مارگارین به دلیل قیمت مناسب جایگزین کره حیوانی شود. حتی قیمت تمام شده کره حیوانی داخلی نیز فراتر از قیمت مارگارین است.

وی در ادامه گفت: وقتی سرانه مصرف لبنیات کاهش یابد شیرمازاد به سمت کارخانه های شیرخشک که روز به روز تعداد آنها در حال افزایش است، هدایت می شود. این کارخانه ها نیز اقدام به تولید شیرخشک و خامه می کنند و چون شرایط نگهداری خامه دشوار است آنها نیز به تولید کره یا روغن حیوانی روی می آورند .

عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به اینکه بهتر است مسئولان جهاد کشاورزی به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: اگر شرایط اینگونه پیش برود طبیعتا در همه چیز خودکفا خواهیم شد چون مردم دیگر قدرت خرید هیچ کالایی را نخواهند داشت.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *