اهم اخبار

دلالان عامل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ در کشور

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با بیان اینکه مرغ مورد نیاز شب عید و ایام نوروز تامین شده، گفت: حضور دلالان و دو نرخی شدن گوشت مرغ علت افزایش قیمت این ماده غذایی در بازار است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا، محمدعلی کمالی درباره وضعیت بازار گوشت مرغ  افزود: اکنون قیمت مرغ زنده درب واحدهای پرورشی بین ۱۴ تا ۱۷ هزارتومان، درب کشتارگاه ها ۲۲ تا ۲۴ هزارتومان است، بنابراین گوشت مرغ باید با سود بین ۱۰ تا ۱۲ درصدی با نرخ حداکثر ۲۵ هزار تا ۲۷ هزارتومان بدست مصرف کنندگان برسد.

به گفته وی، طبق آمارها امروز نرخ مرغ زنده میانگین ۱۶ هزار و ۷۹۸ تومان  و مرغ درب کشتارگاه با نرخ ۲۳ هزارو ۹۶۳ تومان و نسبت به پنجشنبه گذشته به ترتیب ۳۴۰ و ۱۷۵ تومان کاهش را نشان می دهد.

سرپرست اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران افزود: برای اسفندماه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، ضمن اینکه تولیدکنندگان نمی توانند مرغ را احتکار و باعث گرانی آن دربازار شوند.

وی اضافه کرد: عواملی مانند دو نرخی شدن گوشت مرغ و تقاضای کاذب آن با حضور دلالان و واسطه گران و تاخیر در عرضه نهاده های دامی با نرخ های مصوب عامل گرانی گوشت مرغ در بازار محسوب می شوند، بنابراین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان متضرر این بازار نابسامان به حساب می آیند.

کمالی گفت: بهمن ماه امسال ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شد، اما فروشندگان و شرکت ها با تاخیر در ارایه نهاده ها با نرخ های مصوب، می توانند تولید را با مشکل روبرو کنند بطوری که برخی تولیدکنندگان با در دست داشتن حواله سامانه بازارگاه پس از گذشت ۴۰ روز نهاده مورد نیاز خود را تحویل گرفتند.

وی توضیح داد: علت دیگر تحریک بازار برای گرانی گوشت مرغ، فاصله قیمتی بین نرخ مرغ دولتی ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان با نرخ بازار بالای ۳۵ هزارتومان است که خود این موضوع حضور دلالان و تقاضای کاذب را منجر می شود.

به گفته وی، اکنون مرغ دولتی با نرخ مصوب در میادین میوه و تره بار و برخی فروشگاه های مشخص سطح استان ها توسط شرکت پشتیبانی اموردام ارایه می شود.

این مقام صنفی اضافه کرد: مرغدار نمی تواند مرغ را بیش از ۴۰ تا ۴۵ روز در سالن نگهداری کند، زیرا علاوه بر افزایش هزینه های تولید و تهیه دان با نرخ آزاد با افزایش سن مرغ آن را ارزان تر خریداری می کنند وی علت کاهش گوشت مرغ  در برخی استان ها را دلال بازی دانست.

بر اساس این گزارش، اخبار رسانه ای گویای آن است که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازار بین ۳۲  تا ۴۰ هزارتومان است.

براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک‌هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه‌هزار ۱۰۰ تومان، کنجاله سویا سه‌هزار و ۲۰۰ تومان و جوجه یک‌روزه چهار هزارو ۲۰۰ تومان، مرغ زنده درب واحدهای تولیدی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان و گوشت مرغ تازه برای مصرف کنندگان ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *