اهم اخبار

دلایل کاهش صادرات محصولات لبنی در سال ۹۷ + جدول

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مهم‌ترین بازارهای منطقه‌ای محصولات لبنی کشورمان عراق و افغانستان است که با افزایش تعرفه‌های ورودی این محصولات به عراق روند صادرات محصولات لبنی به این کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهشی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۷ در مجموع ۲۹۱ هزار تن محصولات لبنی به ارزش ۴۳۷ میلیون دلار صادر شد، این در حالی است که در سال ۹۶ در مجموع ۳۲۶ هزار تن محصولات لبنی به ارزش ۵۱۷ میلیون دلار صادر شده است. بنابراین مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که صادرات محصولات لبنی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ از لحاظ ارزشی ۱۵٫۵ درصد و از لحاظ وزنی حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است.

مهم‌ترین بازارهای منطقه‌ای محصولات لبنی کشورمان عراق و افغانستان است که با افزایش تعرفه‌های ورودی این محصولات به عراق روند صادرات محصولات لبنی به این کشور در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهشی شد.

به گزارش فارس، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات محصولات لبنی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ می‌توان به افزایش قیمت تمام‌شده محصولات لبنی با تصمیمات ارزی در داخل کشور، افزایش هزینه‌های حمل جاده‌ای و ریلی و هوایی و عدم امکان صادرات به بازارهای دوردست، حضور رقبای پرقدرت در عرصه تولید و عرصه محصولات لبنی و بازارهای هدف صادراتی و پایین بودن قیمت تمام‌شده آنها و عدم رقابت‌پذیری محصولات لبنی ایران در حوزه قیمت‌ ارائه‌شده با توجه به قیمت‌های پایه مواد اولیه شیرخام داخلی اشاره کرد.

همچنین افزایش قیمت مواد اولیه تولید و بسته‌بندی که موجب افزایش قیمت تمام‌شده بود و خود دلیلی بر عدم رقابت‌پذیری در بازارهای هدف صادراتی می‌باشد، از دیگر عوام تاثیرگذار بر کاهش صادرات محصولات لبنی بوده است.

این گزارش می‌افزاید؛ بی‌ثباتی قیمت شیر داخلی و واسطه‌گری در تامین آن و بروکراسی دست و پاگیر اداری در دستگاه‌های اجرایی دست اندرکار تولید و صادرات از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش صادرات محصولات لبنی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بوده است.

براسای این گزارش، پنیر صبحانه، آب پنیر، شیر غلیظ شده بدون قند، شیر خشک اطفال، شیر خشک صنعتی، ماست و دوغ از جمله محصولات لبنی صادراتی کشورمان به شمار می‌رود که مقصد صادراتی این محصولات بیشتر کشورهای عراق، سوریه و افغانستان است.

 در سال ۹۶ در مجموع ۱۱ میلیون تن شیر خام و ۱۲ میلیون تن فرآورده‌های لبنی بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی و دفتر صنایع وزارت صمت تولید شده است.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *