اهم اخبار

دلیل عتاب تند وزیر جهاد به صنایع روغن نباتی/ خلف وعده صنایع در خرید دانه‌های روغنی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]یک مقام آگاه به تشریح دلایل عتاب تند امروز وزیر جهاد کشاورزی به صنایع روغن نباتی، گفت: با نقض توافق صورت گرفته از سوی صنایع، محصول کشاورزان روی دست‌شان مانده و منابعی برای خرید آن وجود ندارد.[/heading]

خبرگزاری فارس: دلیل عتاب تند وزیر جهاد به صنایع روغن نباتی/ خلف وعده صنایع در خرید دانه‌های روغنی

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد دلیل اظهارات دیروز وزیر جهاد کشاورزی که خطاب به صنایع روغنی نباتی گفت بی‌خود می‌کنید دانه‌های روغنی را از کشاورزان خریداری نمی‌کنید، اظهار داشت: طبق توافق وزارت‌ جهاد کشاورزی با انجمن صنایع روغن نباتی در سال جاری مقرر شده بود تا صنایع روغن نباتی به ازای واردات روغن تمامی دانه‌های روغنی تولیدی توسط کشاورزان را خریداری کنند.

وی افزود: حتی آنها تعهد کرده بودند که پول کشاورزان را یک روزه پرداخت کنند که با عدم موافقت معاون اول رئیس جمهور  جهانگیری با افزایش قیمت روغن نباتی، صنایع هم تصمیم گرفته‌اند دانه‌های روغنی را خریداری نکنند.

این منبع آگاه بیان داشت: صنایع روغن نباتی درخواست افزایش ۵ درصدی قیمت روغن را داشتند و موافقت‌هایی هم تا هفته گذشته با این موضوع شده بود اما جهانگیری معاون اول رئیس جمهور چند روز پیش اعلام کرد در شرایطی که قیمت‌های جهانی به شدت افت کرده است، اصلا جایز نیست که قیمت‌ها را افزایش دهیم.

وی افزود: همچنین صنایع روغن نباتی پول بخشی از محموله‌های تحویلی کلزای کشت و صنعت مغان که تقریبا ۴ میلیارد تومان است را پرداخت نکرده اند.

این منبع آگاه تصریح کرد: نه تنها پول کلزا پرداخت نشده بلکه پول دانه گلرنگ هم که دو ماه قبل خریداری شده بود توسط صنایع روغن نباتی پرداخت نشده و  صنایع روغن نباتی به صورت کتبی هم به شرکت دانه‌های روغنی که نماینده انجمن و کارگزار جمع آوری محصول است اعلام کرده‌‌اند از این به بعد باقی مانده گلرنگ، سویا و آفتابگردان را خریداری نکنند.

وی با اشاره به آغاز برداشت برخی از دانه‌های روغنی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر خریداری برای دانه‌های روغنی تولیدی کشاورزان وجود ندارد و عدم پایبندی صنایع روغن نباتی به تعهدات موجب رنجش وزیر شده که در نتیجه با لحن تند خطاب به صنایع ناراحتی خود را اعلام کردند.

این منبع آگاه بیان داشت: به دلیل تفاهمی که وزارت جهاد با صنایع روغن نباتی منعقد کرده نقدینگی برای خرید دانه‌های روغنی از کشاورزان پیش‌بینی نشده و در حال حاضر سازمان تعاون روستایی که مباشر خرید وزارت جهاد است بودجه‌ای برای خرید دانه‌های روغنی در اختیار ندارد، ضمن اینکه دستورالعملی هم برای خرید این محصولات صادر نشده است.

وی در مورد مباحث مطرح شده در مورد پرداخت ۷۰ تومان به وزارت جهاد کشاورزی (برای اینکه بعدا به کشاورزان پرداخت شود) به ازای واردات هر کیلوگرم روغن توسط صنایع روغن نباتی گفت: این موضوع ربطی به وزارت جهاد ندارد و خود صنایع روغن نباتی در این مورد به توافق رسیده‌اند که به ازای مجموع واردات مبلغی را به حمایت تولید داخل تخصیص دهند.

براساس این گزارش: امروز وزیر جهاد کشاورزی در سومین گردهمایی مدیران وزارت جهاد کشاورزی به مناسبت سال زراعی جدید خطاب به صنایع لبنی گفت که بی‌خود می‌کنید که می‌گویید که چون اجازه افزایش قیمت روغن را به ما نداده‌اند ما هم دانه‌های روغنی را از کشاورزان خریداری نمی‌کنیم، مگر مملکت بدون صاحب است که چنین تهدیداتی را می‌کنید.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *