اهم اخبار

دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی خرما در بوشهر برگزار شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

با حضور مهمانان داخلی و خارجی، دومین همایش و نمایشگاه تخصصی خرما در بوشهر برگزار شد. در این همایش ضمن تأکید بر لزوم توجه به صنایع فرآوری خرما، پیشنهادهایی برای اصلاح و تحول در فرآیند داشت، کاشت و برداشت خرما و تقویت صادرات آن ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی خرما با حضور رایزن اقتصادی بازرگانی کشور بنگلادش، رئیس اتاق بازرگانی منمن ترکیه، قائم‌مقام وزیر صنعت، رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور، رئیس انجمن ملی خرما، نماینده مردم دشتستان در مجلس، معاون امور استان‌های اتاق ایران و جمعی از مدیران کشوری و استانی در بوشهر برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر در این همایش گفت: استان بوشهر با تولید ۱۵۰ هزار تن خرما در سال دومین تولیدکننده این میوه گرمسیری در کشور است که ۲۰ درصد آن صادر می‌شود.

خورشید گزدرازی افزود: بیشترین مصرف خرما داخلی است و کشورهای اوراسیا، آسیای جنوب شرقی و حوزه خلیج‌فارس عمده مقصدهای صادراتی خرمای استان بوشهر است.

او تأکید کرد: نگاه به صادرات نیاز به تحول در داشت، کاشت و برداشت دارد و این تغییرات با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط در دستور کار قرار گرفته است.

گزدرازی ادامه داد: آموزش بازاریابی حرفه‌ای و بین‌المللی و تغییر در بسته‌بندی حرفه‌ای این محصول با هدف رونق یافتن فروش باید در دستور کار قرار گیرد.

به عقیده او مهم‌ترین کار در خرما و فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی است تا در بازارهای جدید صاحب جایگاه و پایگاه قوی شویم.

گزدرازی ادامه داد: دراین‌ارتباط باید قوانین حوزه صادرات اصلاح شود زیرا بسیاری از قوانین موجود مخل تولید است، پیشنهادهایی در این زمینه ارائه شده است.

رئیس اتاق بوشهر یادآور شد: تعدد بخشنامه در واردات و صادرات به‌جایی می‌رسد که برداشت سلیقه‌ای از قوانین می‌شود؛ ازاین‌رو دولت باید بخشنامه‌های مدنظر را با هدف تولید و صادرات اصلاح کند.

گزدرازی افزود: اصلاح شیوه آبیاری سنتی با توجه به بحران کم‌آبی، ممنوعیت استفاده از شیره صنعتی تولید شده از نبات، اجرایی کردن گاز متیل بروماید توسط وزارت جهاد کشاورزی بجای سموم، تکثیر نهال از طریق کشت بافت به‌منظور دسترسی آسان کشاورزان، اختصاص تسهیلات بانکی لازم و کم‌بهره به تولیدکنندگان به‌منظور نوسازی ماشین‌آلات فرسوده از جمله درخواست مدنظر در حوزه نخیلات استان بوشهر است.

۳۵ درصد نخیلات کشور فرسوده هستند

در ادامه رئیس پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری کشور گفت: ۳۵ درصد نخیلات استان بوشهر فرسوده هستند که باید عملکرد اقتصادی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد و جایگزین‌های آن در نظر گرفته شود.

احمد مستعان با اشاره به اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در استان بوشهر، افزود: شیوه‌های آبیاری تحت‌فشار به‌خوبی در استان بوشهر انجام شده است که جهاد کشاورزی استان بوشهر در این زمینه پیش‌گام است.

همچنین معاون امور استان‌های اتاق ایران در این همایش گفت: در ایران زمان موردتوجه و اهمیت قرار نمی‌گیرد درحالی‌که در کشورهای دیگر روی دقایق هم حساب می‌کنند زیرا باوجود موقعیت کنونی در جهان یک روز تأخیر در حرکت منجر به عقب‌ماندگی می‌شود.

سید جواد زمانی افزود: ایران اسلامی با داشتن ظرفیت بالا و مؤلفه‌های قوی در تولید محصولات نباید در اقتصاد ضعیف باشد زیرا هر کشوری که مؤلفه‌ها قوی تولیدی داشته باشد ولی در اقتصاد ضعیف است، مشکل آن را باید در مدیریت بررسی کرد.

به عقیده او در این عرصه باید مدیریت را تقویت و برای تحقق این امر کمتر سخن گفت و بیشتر عمل کرد.

اصلاح آبیاری نخیلات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این همایش گفت: مهم‌ترین برنامه دولت در اصلاح شیوه آبیاری در استان بوشهر طرح نخلستان که در شهرستان دشتستان در حال انجام است.

محمدتقی منوچهری با اشاره به اینکه شهرستان‌های دشتستان و تنگستان شهرستان‌های عمده تولید خرما در استان هستند افزود: حدود هفت هزار هکتار اراضی فرسوده نخل در استان داریم که برنامه داریم با روش‌های احیایی و جایگزینی تولید را افزایش دهیم.

او تصریح کرد: در شهرستان دشتستان طرح تحول آبیاری در ۱۱ هزار هکتار انجام شد و در شهرستان تنگستان نیز در مساحت سه هزار هکتار به‌زودی انجام خواهد شد.

طرح جامع خرما از تولید تا صادرات تدوین شد

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران نیز با تأکید بر حمایت ویژه از سوی دولت به تولیدکنندگان و تجار گفت: طرح جامع خرما از تولید تا صادرات تدوین شد.

علی شریعتی‌مقدم با بیان اینکه صادرات خرما نسبت به تولید آن بسیار عقب است اظهار داشت: ارتباط نزدیکی بین دولت، مجلس و اتاق بازرگانی است به‌گونه‌ای وزیر صنعت در مشهد اعلام کرد حاضریم بسیاری از اختیارات را به بخش خصوصی تفویض کنیم و خواسته‌ها بازرگانان را به تصویب دولت برسانیم.

او از تدوین طرح جامع خرما از تولید تا صادرات خبر داد و بیان کرد: در این طرح جامع که بخشی از آن توسط دانشگاه مطالعه گردیده است، صادرات خرما از ۳۰۰ میلیون دلار تا ۱٫۲ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با تأکید بر شناسایی دارای اولویت تولید و صادرات افزود: برای این محصولات ضمن صادر شدن شناسنامه تجاری زمینه آن برای ثبت در جیاس فراهم شود و باید هویت بخشی محصولات تولیدی و صادراتی در دستور کار قرار بگیرد.

شریعتی‌مقدم، از تدوین زنجیره ارزش برای زعفران و رب‌ گوجه‌فرنگی خبر داد و بیان کرد: زنجیره ارزش برای خرما هم تدوین می‌شود که زمینه پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت روستایی برای تولید و صادرات این محصول فراهم می‌شود.

بنگلادش مشتری خرمای ایران می‌شود

رایزن اقتصادی بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران با بیان اینکه بازار مناسبی برای خرمای ایران در بنگلادش است افزود: بازرگانان بنگلادشی درخواست‌های زیادی برای واردات این محصول از ایران دارند.

محمد صبور حسین با اشاره به اینکه تجار بنگلادشی خرمای بازار این کشور را از عربستان سعودی، الجزایر و فلسطین تأمین می‌کنند خاطرنشان کرد: بسیاری از تجار و بازرگانان بنگلادشی خواستار واردات خرما از ایران هستند.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *