اهم اخبار

دو فوریت طرحی درباره خرید تضمینی محصولات کشاورزی تصویب شد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح دو فوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز- یکشنبه- دو فوریت طرح دو فوریتی قانون اصلاح تبصره ۱ و ۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸ را با ۲۰۷ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر تصویب کردند.

سید جواد ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلسی شورای اسلامی در تشریح این طرح گفت:  این روزها خرید تضمینی محصولات کشاورزی و به طور مشخص خرید تضمینی گندم در کشور و کمیسیون کشاورزی مطرح شده است؛ قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸ در تبصره‌های یک و دوم تعیین می‌کند که وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم را به دولت دهد و دولت در شورای اقتصاد نسبت به تعیین قیمت نهایی اقدام می‌کند.

نماینده کاشان در مجلس افزود: در سال‌های اخیر برای تعیین قیمت گندم مشکلاتی وجود داشت به طوری که  قیمت اعلام شده از سوی دولت با آنچه کشاورز در زمین هزینه کرده بود تفاوت داشت؛ هر زمان که قیمت گندم بر اساس تورم تعیین نشد واردات گندم افزایش پیدا می کرد زیرا اگر قیمت خرید تضمینی متناسب با محصول و شرایط اقتصادی نباشد کشاورز آن محصول را کشت نخواهد کرد.

رییس کمیسیون کشاورزی با اشاره به  افزایش قیمت کود شیمیایی و حذف ارز ترجیحی آن گفت: در این شرایط قیمت تمام شده گندم باید حدود ۴۵۰۰ تومان باشد اما در شورای اقتصاد قیمت ۳۶۰۰ تومانی برای گندم در نظر گرفتند؛ عموم ۷۵ درصدی گندمکاران زمین کمتر از ۵ هزار هکتار دارند و جزو اقشار ضعیف جامعه هستند بنابراین کاهش قیمت خرید تضمینی موجب افزایش مشکلات معیشتی کشاورزان و افزایش واردات در سال آینده خواهد شد.

وی اظهار داشت: با اعلام قیمت واقعی گندم، کشاورزان تولیدات را افزایش می‌دهند و به واردات نیاز نخواهیم داشت؛ بر اساس این طرح دو فوریتی، شورایی متشکل از رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان نظام صنفی، کشاورز خبره و نمایندگان مجلس تعیین شده تا نسبت به قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی اقدام کند.

سرویس خبری: مجلس و دولت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *