اهم اخبار

دکتر فرهاد سحرخیز: چرخه معیوب بازار زعفران در کشور موجب ضرر کشاورزان در فصل برداشت می شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عضو هیئت نمایندگان  اتاق بازرگانی خراسان رضوی از سیاست ها و چرخه معیوب بازار زعفران در کشور انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی “اگروفودنیوز” از اتاق خراسان رضوی «فرهاد صفار سحرخیز»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی با انتقاد از سیاستگذاری‌های غلط و مداخله‌جویانه‌ای که بازار محصول دارای مزیتی همچون زعفران را آشفته می‌کنند، گفت: امروز چرخه معیوبی در حوزه بازار زعفران وجود دارد که کشاورز را در خصوص قیمت و زمان فروش محصولش بلاتکلیف کرده است.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره گروه زعفران سحرخیز افزود: کشاورزان به دلیل هزینه‌های سنگینی که در زمان برداشت محصول صرف کرده‌اند، به خام فروشی زعفران‌های خود می‌پردازند و ارزش افزوده‌ای هم به آنها نمی‌رسد. در سال گذشته زمانی که سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید تضمینی زعفران از کشاورزان کرد، نرخ دلار حدود ۲۸هزار تومان بود و وقتی پول خرید تضمینی به کشاورزان پرداخت شد، بهای دلار در بازار به حدود ۵۰هزار تومان رسیده بود؛ این بدان معناست که کشاورزان با وجود خرید تضمینی عملا متضرر شده‌اند.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: می‌توان با درنظر گرفتن رقمی حدود هزار میلیارد تومان در استان به طور سالانه، وضعیت مارکت زعفران را در فصل برداشت بهبود بخشید و با برنامه‌ریزی مطلوبی که در حوزه سرمایه‌گذاری زعفران صورت ‌می‌گیرد، بازار این محصول و وضعیت کشاورزان را به شکل چشمگیری بهبود داد؛ اما نکته این است که سرمایه‌گذاران از فعالیت در استان ما واهمه دارند و برای تغییر این وضعیت بایستی چاره‌اندیشی نمود.

سحرخیز، آشفتگی صنعت و بازار زعفران را به نفع سوداگرانی دانست که دست به قاچاق این محصول می‌زنند و هرچه فعالیت رسمی در این بازار سخت می‌گردد، سهم این سوداگران از بازارهای جهانی زعفران، بیشتر می‌شود./ اتاق بازرگانی خراسان رضوی

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *