اهم اخبار

ذخایر منبع تامین روغن پالم ایران کاهش یافت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کوالالامپور – ذخایر روغن پالم مالزی که ایران یکی از واردکنندگان آن است با افزایش تقاضا در ماه مبارک رمضان و تاثیرات پدیده آب و هوایی آل نینو در میزان تولید، به پایین ترین سطح خود از دو سال گذشته تاکنون رسید.

به گزارش ایرنا، آمار نشان می دهد روغن پالم حدود ۴۹ درصد از کل صادرات مالزی به ایران را به خود اختصاص می دهد و کشورمان در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ۹۵ هزار و ۷۳۸ تن روغن پالم از این کشور جنوب شرق آسیا وارد کرده است که نسبت به سال گذشته ۶ هزار و ۱۴۰ تن افزایش نشان می دهد.
ایران سال گذشته میلادی ۳۳۰ هزار و ۹۳۰ تن روغن پالم از مالزی وارد کرد که نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۱۶ هزار و ۱۲۸ تن یا ۲۵٫۹۸ درصد کاهش داشت.
ذخایر روغن پالم مالزی اکنون با کاهش ۷٫۸ درصدی در ماه مه به یک میلیون و ۶۶ هزار تن رسیده است.
براساس برآوردهای انجام شده از کشاورزان، بازرگانان و تحلیلگران، این کاهش ذخایر روغن پالم برای ششمین ماه متوالی است که ادامه می یابد و به کمترین میزان که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی ثبت شد، رسید.
گزارش روز چهارشنبه رسانه های مالزی نشان می دهد در همین حال تولید روغن پالم مالزی با افزایش ۳٫۸ درصدی به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسیده که نسبت به رشد ۱۷ درصدی در ماه مارس کاهش روند رشد را نشان می دهد. این در حالیست که در همین زمان صادرات، ۱۴ درصد افزایش داشته و به یک میلیون و ۳۲ هزار تن رسیده است.
قرار است انجمن روغن پالم مالزی ۱۰ ژوئن (۲۱ خرداد) اطلاعات رسمی را منتشر کند.
افت ذخایر در دومین کشت دهنده روغن پالم جهان، ممکن است موجب افزایش قیمت محصول در اندونزی، تولیدکننده نخست شود که خود با افزایش تقاضا به دلیل ماه مبارک رمضان و افت شدید ذخایر روبرو شده است.
حدود ۸۶ درصد روغن پالم جهان در مالزی و اندونزی تولید می شود.
در این رابطه مدیر امور مالی گروه تولیدی ‘آی.جی.ام. پلنتیشن برهاد’ گفت: در چند ماه آینده صادرات به دلیل اینکه خریداران به پر کردن ذخایر خالی شده خود در طول ماه مبارک رمضان و مراسم عید فطر روی خواهند آورد، افزایش می یابد، اما بعد از ماه رمضان ذخیره ها کاهش می یابد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *