اهم اخبار

ذخیره‌سازی جهانی کالای اساسی/ ۵۱ درصد ذخایر گندم دنیا دراختیار ٢٠ درصد جمعیت جهان‌

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کاوه زرگران گفت: طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا ۶٩ درصد ذرت، ۵١ درصد گندم و ۶٠ درصد ذخایر برنج دنیا در نیمه اول سال زراعی ٢٠٢٢ در اختیار چین قرار دارد در واقع ٢٠ درصد جمعیت جهان، ۵١ درصد ذخایر گندم دنیا را در اختیار گرفته است.

‌به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس، کاوه زرگران اظهار داشت:‌ تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی‌ از دلایل اصلی قاچاق، رانت و فساد، هدر رفت منابع ارزی و افزایش مصرف به شمار می‌رود، با اصلاح نظام یارانه دیگر انگیزه ای برای قاچاق وجود ندارد، پرداخت یارانه نقدی به ازای هر نفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، موجب خواهد شد که کل زنجیره تولید کالاهای اساسی آزاد شود و مردم نیز حمایت شوند.

‌رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران‌ با اشاره به اینکه تخصیص یارانه به واردات کالاهای اساسی علت اصلی قاچاق و فساد است، اظهار کرد: اصلاح نظام یارانه‌ها یکی از اقدامات مهم دولت است که باید خیلی زودتر در زمانی که اختلاف ارز ترجیحی با آزاد کم بود، انجام می‌شد تا افزایش یکباره قیمت ها به مردم فشار نمی‌آورد.

وی افزود: با توجه به جراحی بزرگ اقتصاد همه دستگاه‌ها و مردم باید همدیگر را کمک‌کنند تا از این بزنگاه عبور کنیم و در نهایت آنچه به نفع مردم است، اتفاق بیفتد.

زرگران تخصیص یارانه به کالاهای اساسی را یکی از دلایل اصلی افزایش واردات اعلام کرد و گفت: بنابر آمار سال ۹۶ رقمی بالغ بر ۷.۵ میلیون تن ذرت و یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن روغن خام وارد شد، سال قبل میزان واردات ذرت به ۱۰ میلیون تن و روغن خام یک میلیون و ۹۸۰ هزار تن رسید که این امر‌نشان می دهد یارانه به درستی در اختیار مردم قرار نگرفته است.

وی تأکید کرد: بهتر بود که حذف ارز دولتی در دولت قبل اتفاق می‌افتاد که فاصله ارز ۴۲۰۰ تومانی با نیمایی کمتر از رقم فعلی بود تا تاثیر آن بر روی مصرف کنندگان کمتر شود، این اقدام دولت، کار بسیار بزرگی است و بخش خصوصی هم تلاش می‌کند تا در اجرای این اقدام بزرگ کنار دولت باشد تا این طرح به سرانجام برسد. 

رئیس انجمن‌ تولیدکنندگان غلات کشور با اشاره به اینکه بخشی از کالاهای اساسی به سبب تخصیص یارانه از کشور قاچاق شده است، بیان‌ کرد: تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی‌ از دلایل اصلی قاچاق، رانت و فساد، هدر رفت منابع ارزی و افزایش مصرف به شمار می‌رود که با اصلاح نظام یارانه دیگر انگیزه‌ای برای قاچاق وجود ندارد.

تورم مشکلی است که هم اکنون همه جهان با آن درگیر است

زرگران تأکید کرد: افزایش تورم مشکلی است که هم اکنون همه جهان با آن درگیر است و دولت باید مراقبت کند بعد از این اتفاق خاصی پیش نیاید زیرا برخی کشورها با کمبود و عدم وجود کالاهای اساسی مواجه شده‌اند بنابراین لازم است در این زمینه تدابیر ویژه اتخاذ شود.

کاهش قاچاق با اصلاح ارز ترجیحی

زرگران با بیان اینکه یارانه پرداختی جوابگوی اصلاح نظام یارانه است، تصریح کرد: پرداخت یارانه نقدی به ازای هر نفر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، موجب خواهد شد که کل زنجیره تولید کالاهای اساسی آزاد شود و مردم نیز حمایت شوند و یارانه نیز مستقیم به‌دست مردم برسد، دیگر همانند گذشته شاهد قاچاق و رانت و فساد ارز ترجیحی نخواهیم بود.

وی اظهار داشت: گفته می شود که قرار است ارز ترجیحی گندم و دارو همچنان باقی بماند که این کار به صلاح نیست، زیرا گندم کالایی است که به راحتی جایگزین می‌شود و وقتی گندم یارانه‌ای در شبکه وجود داشته باشد به راحتی به بیرون شبکه نشت خواهد کرد و جایگزین ذرت و جو در بازار خواهد شد. 

۵١ درصد ذخایر گندم دنیا در اختیار ٢٠ درصد جمعیت جهان‌ ‌

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران گفت: کشورهای صاحب تولید از جمله کانادا، استرالیا، روسیه و چین نیز به خرید و ذخیره سازی کالاهای اساسی روی آورده‌اند، براساس اعلام وزارت کشاورزی آمریکا ۶٩ درصد ذرت، ۵١ درصد گندم و ۶٠ درصد ذخایر برنج دنیا در نیمه اول سال زراعی ٢٠٢٢ در اختیار چین قرار دارد در واقع ٢٠ درصد جمعیت جهان، ۵١ درصد ذخایر گندم دنیا را در اختیار گرفته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران ادامه داد: سالانه دولت ۱۲ میلیارد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در نظر گرفته بوده است رقمی بالغ بر ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در اختیار شبکه وارد کننده قرار می‌داد که با احتساب ۸۰ میلیون نفر جمعیت، سرانه رقمی ‌معادل ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداختی است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *