اهم اخبار

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر: اکوادور بازار میگوی ایران در چین را تصاحب کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گفته خورشید گزدرازی وضع تعرفه ترجیحی میان چین و اکوادور سبب شد اکوادور بازار میگوی ایرانی را در چین تصاحب کند، در حالی که پیش از این چین اصلی‌ترین بازار مصرف میگوی ایران بود. گزدرازی همچنین تصریح کرد که انجمن صنعت آبزیان استان بوشهر خبر برگشت خوردن میگوهای صادرشده از ایران به چین به دلیل آلودگی به فاضلاب انسانی را تکذیب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، تولید و صادرات میگوی ایران در سال جاری رونق سال‌های گذشته را ندارد؛ خورشید گزدرازی، عضو اتاق بازرگانی ایران، با اعلام این خبر گفت: بیش از نیمی از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر و در مزارع میگوی این استان تولید می‌شود، مزارعی که تولید آنها با آب دریا صورت می‌گیرد.

وی افزود: بوشهر قطب تولید آبزیان از قبیل میگوی پرورشی و ماهی در قفس است و فرصت‌های تولید، درآمدزایی و صادراتی که در این حرفه وجود دارد، در چند دهه گذشته به توسعه مزارع میگو در بوشهر انجامیده است.

گزدرازی در ادامه از آلودگی مزارع میگو به ویروس در سال جاری خبر داد و گفت: امسال شیوع ویروس به توقف تولید در شماری از مزارع انجامید و حجم تولید میگوی ایران را نسبت به سال‌های گذشته کاهش داد.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در ادامه شرحی از وضعیت صادرات میگوی ایران ارائه کرد و توضیح داد: تا دو سال پیش چین نخستین و اصلی‌ترین بازار صادرات میگوی ایران بود اما در دو سال گذشته میگوی ایران دیگر در اولویت چینی‌ها قرار ندارد.

وی افزود: از دو سال پیش چین و اکوادور تعرفه ترجیحی در تجارت بین دو کشور را به صفر رساندند و در پی این اتفاق اکوادور بازار میگوی ایران را در چین تصاحب کرد. علاوه بر تعرفه ترجیحی صفر حجم تولید میگوی اکوادور نیز جالب توجه است. این کشور چندصد برابر بیشتر از ایران میگو تولید می‌کند و همین امر سبب می‌شود ایران نتواند با اکوادور بر سر بازار مصرف میگو در چین رقابت کند و حتی با وجودی که اکوادور از نظر جغرافیایی فاصله زیادی با چین دارد وقتی تعرفه تبادل کالا بین دو کشور صفر است هزینه تجارت پایین می‌آید و اکوادور به ایران ترجیح داده می‌شود.

گزدرازی خاطرنشان کرد: اکوادور سالانه ۹۵۰ هزار تن میگو تولید می‌کند، در حالی که بیشترین تولید کل ایران ۵۰ هزار تن در سال است که البته ۳۵ هزار تن از این حجم در بوشهر تولید می‌شود. همچنین گفتنی است که بیش‌تر از ۹۵ درصد از کل میگوی تولیدی ایران صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در ادامه از جایگزینی بازار روسیه به جای چین در صادرات میگوی ایران خبر داد و گفت: پس از اینکه ایران بخش زیادی از بازار چین را از دست داد روسیه را جایگزین آن کرد و در دو سال گذشته روسیه تبدیل به اصلی‌ترین بازار مصرف میگوی ایرانی شده است.

وی اضافه کرد: روسیه بر خلاف چین میگوی درشت مصرف نمی‌کند و متقاضی میگوی ریز است.

گزدرازی در پایان و در اظهارنظر درباره برگشت میگوهای صادرشده از ایران به چین به دلیل آلودگی به فاضلاب انسانی گفت: انجمن صنعت آبزیان استان بوشهر خبر برگشت خوردن میگوی صادراتی به چین را به کل تکذیب کرده است و آن را یک شیطنت رسانه‌ای می‌داند که بر صادرات میگوی ایران تاثیر منفی می‌گذارد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *