اهم اخبار

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر: زمینه عرضه مستقیم گوجه فرنگی بوشهر در استان‏‌های دیگر فراهم شود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

خورشید گزدرازی گفت: با توجه به وضعیت نامساعد بازار فروش، انتظار است زمینه برای عرضه مستقیم گوجه فرنگی بوشهر در میدان‌‎های میوه و تره‌‎بار استان‌‎های دیگر فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایرنا؛ خورشید گزدرازی افزود: اکنون هزینه تمام شده تولید هر کیلو گوجه فرنگی ۴۰ هزار ریال است ولی با این وجود هر کیلو بین ۲۵ تا ۳۵ هزار ریال به فروش می‎رسد.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی می‌‏‌طلبد تشکل‌‎های مربوطه با کوتاه کردن دست دلالان در بازار گوجه فرنگی شرایطی فراهم کنند تا بیشترین نفع این محصول به گوجه‌کارانی برسد که در فرایند تولید هزینه‌‎های بسیار بالایی را متحمل می‎‌شوند.

 گزدرازی ادامه داد: اتاق بازرگانی بندر بوشهر اکنون برای بهبود شرایط بازار فروش گوجه فرنگی در حال تلاش و پیگیری است و بدون شک با عضویت فعالان حوزه گوجه‎ فرنگی در اتاق و طرح مطالبات شرایط مناسب‌تری برای پیگیری وضعیت بازار فروش آنها فراهم خواهد شد.

وی یادآور شد: استان بوشهر در تولید گوجه فرنگی خارج از فصل با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزارتن در سطح بیش از ۱۱ هزار هکتار یکی از قطب‌های این محصول در کشور است.

گزدرازی ادامه داد: از این میزان سهم مصرف بازارهای داخلی و خارجی به ترتیب ۵۵ و ۲۰ درصد است و مابقی آن نیز با قیمتی بسیار پایینی به مصرف صنایع تبدیلی می‌‏‌رسد.

وی اظهار داشت: نبود نظارت دقیق بر سطح زیر کشت محصول، اتحادیه و تشکل به منظور به دست گرفتن بازارهای فروش و کوتاه کردن دست دلالان، کنترل نشدن نرخ کرایه حمل و نقل، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های خلق‌الساعه برای ممنوعیت صادرات از جمله عواملی است که بازار فروش محصول گوجه‌فرنگی را متحمل ضرر و زیان‌هایی برای کشاورزان کرده‌است.

گزدرازی ادامه داد: تامین نهاده‌های مورد نیاز مانند ( کود- بذر- سم ) با حمایت دولت، اعطای تسهیلات مناسب برای سورتینگ و سردخانه، کنترل نرخ بیمه محصولات کشاورزی از دیگر عواملی است که می‌‎تواند به بهبود اقتصادی وضعیت تولید گوجه فرنگی در استان بوشهر کمک کند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *