اهم اخبار

رئیس اتاق بیرجند: باید قیمت زعفران را به محدوده منصفانه و واقعی برسانیم

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند، در نشست شورای گفت‌وگوی خراسان جنوبی بر لزوم توجه به قیمت‌گذاری و صادرات زعفران تأکید کرد و گفت: باید بتوانیم قیمت منصفانه‌ای برای زعفران به وجود آوریم تا دست رنج کشاورزان با قیمت واقعی به فروش برسد.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، نوزدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی با دستور جلسه تشکیل کمیته مشترک ایران و پاکستان، تفویض برخی اختیارات به شورای ملی زعفران، ارائه گزارش کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل‌ونقل، ترانزیت و گمرک و تعیین اعضای جدید بخش خصوصی در شورای گفت‌وگو برگزار شد.

رئیس اتاق بیرجند، پیرو درخواست شورای ملی زعفران در خصوص پیگیری مصوبات شورای گفت‌وگو و تفویض برخی از اختیارات به این شورا گفت: محصول زعفران، فخر خراسان جنوبی است که با معیشت بیش از ۲۰۰ هزار خانوار در خراسان جنوبی و رضوی عجین شده است.

محسن احتشام، در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی افزود: وابستگی معیشت این خانوارها به زعفران، موضوع صادرات این محصول را با اهمیت کرده است. به‌خصوص که در حال حاضر در بازار جهانی شاهد قیمت‌هایی برای خرید زعفران هستیم که آن را منصفانه نمی‌دانیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند با تأکید بر اینکه باید بتوانیم قیمت منصفانه‌ای برای زعفران در دنیا به وجود آوریم، افزود: قیمت منصفانه سبب می‌شود تا دست رنج کشاورزان با یک قیمت واقعی به فروش برسد.

احتشام با بیان اینکه تمام تلاش اتاق بیرجند در شورای ملی زعفران این است که بتوانیم زعفران را با قیمت واقعی بفروش برسانیم، بیان داشت: شورای ملی زعفران تلاش دارد با برند سازی و حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.

او ادامه داد: در نظر داریم از تولید تا بسته‌بندی از حقوق مصرف‌کننده هم در داخل و هم در خارج دفاع کنیم تا مصرف‌کننده هم کالای با کیفیت دریافت کند.

او همچنین با تأکید بر لزوم تفویض بخشی از اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت به شورای ملی زعفران گفت: این موضوع در جلسه گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی مصوب شد تا شورای ملی زعفران بتواند در فرآیند صادرات و برند سازی و معرفی نشان ملی زعفران حرکت کند.

احتشام با اشاره به اینکه در این راستا هشت خواسته از سوی شورای ملی زعفران مطرح شده است، افزود: یکی از این خواسته‌ها پیگیری رفع مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران در جهت کاهش پدیده قاچاق و صادرکنندگان یک‌بارمصرف است.

او اضافه کرد: در حال حاضر معضل اساسی ما در بحث زعفران صادرات از طریق کارت‌های یک‌بارمصرف بوده که صادرکنندگان اصلی و واقعی و صنعت زعفران را خانه‌نشین کرده‌اند.

رئیس اتاق بیرجند، هند و چین را دو مصرف‌کننده مهم زعفران ایران دانست و گفت: به دلیل تعرفه ۳۷ درصدی صادرات زعفران به این دو کشور در حال حاضر بخش اعظم زعفران به هنگ‌کنگ و ویتنام می‌رود و از این طریق وارد چین می‌شود.

مهندس احتشام ادامه داد: همچنین به خاطر تعرفه صفر بین هند و افغانستان بخش زیادی از زعفران ایران به کشور افغانستان می‌رود و از طریق این کشور به هند صادر می‌شود.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما هنوز کسی ما را به‌عنوان تولیدکننده نمی‌شناسد، تصریح کرد: بیش از ۹۴ درصد زعفران کشور به‌صورت خام صادر و تنها حدود شش درصد با برند شرکت‌های ایرانی به فروش می‌رسد.

رئیس اتاق بیرجند با بیان اینکه باید بتوانیم در بازار جهانی زعفران سهم خود را از زعفران بسته‌بندی با نشان ملی زعفرانی افزایش دهیم، افزود: در راستای سامان‌دهی و سازمان‌دهی تولید و صادرات زعفران طرح ملی صادرات و تولید زعفران در شورای ملی زعفران تدوین شده است که باید در هیئت دولت به تصویب برسد.

در بخش دیگری از این نشست، رئیس اتاق بیرجند، همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در خراسان جنوبی را خوب ارزیابی کرد و افزود: بااین‌وجود باید اختیارات متولیان امر خراسان جنوبی توسط دستگاه‌های اجرایی پایتخت افزایش یابد.

احتشام اضافه کرد: انتظار داریم اختیارات استاندار خراسان جنوبی بیشتر شود تا به صنعت‌گر و کارآفرین کمک کند؛ چراکه روند تصمیم‌گیری‌های چندین ساله در تهران کار را با تأخیر مواجه می‌کند.

او با تأکید بر اینکه در سال رونق تولید باید اراده بیشتری بر رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشته و از کارآفرینان بیشتر حمایت کنیم، افزود: رفع مشکلات تولیدکنندگان را از بخش دولتی توقع داریم که امیدواریم با اختیارات تفویض شده از مرکز به استان، تولیدکنندگان را توانمند کنیم.

سرویس خبری : صنعت غذا

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *