اهم اخبار

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران: داشتن قنادی، دیگر توجیه اقتصادی ندارد/ چالش نیروی کار در این صنف به مرز هشدار رسیده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علی بهره‌مند گفت: چالش نیروی انسانی در این صنف به مرز هشدار رسیده و ظرفیت واحدهای تولیدی را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران در رابطه با افزایش قیمت شیرینی و کیک در سال ۱۴۰۲ گفت: در وهله اول باید بگویم که نزدیک به دو سال است که محصولات کیک و شیرینی مشمول نرخ دستوری نیست و تمامی قیمت‌ها بر اساس هزینه‌های تمام شده واحد قنادی تعیین می‌شود.

سختی‌های تهیه مواد اولیه برای قنادی‌هایی که محصول با کیفیت تولید می‌کنند واقعا جدی است

وی با اشاره به اینکه این روزها تامین مواد اولیه به دغدغه اصلی قنادان تبدیل شده است، اظهار داشت: تهیه بسیاری از محصولات برای قنادان دشوار شده است. یکباره شکر کمیاب می‌شود و یا شکر از ۱۶هزار تومان به ۳۶هزار تومان می‌رسد. یک زمانی روغن کمیاب می‌شود. مدتی است که خرید شکلات‌های مرغوب و خارجی برای قنادی‌های بزرگ بسیار دشوار است. سختی‌های تهیه مواد اولیه برای قنادی‌هایی که محصول با کیفیت تولید می‌کنند واقعا جدی است.

چالش افزایش قیمت‌ها و گرانی پیاپی مواد اولیه

بهره‌مند تاکید کرد: البته این را باید بگویم که در محصولات مرتبط با قنادی با مشکل کمبود مواد مواجه نیستیم، بلکه چیزی که فعالیت ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همان افزایش قیمت‌ها و گرانی پیاپی مواد اولیه است. مواد اولیه ما متناسب با نرخ تورم رشد می‌کند، حال اینکه برخی مواد دیگر با رشد نرخ ارز گران می‌شوند.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران ادامه داد: دغدغه اصلی فعالان این صنف علاوه بر مشکلات مواد اولیه، معضل نیروی انسانی است. در حال حاضر ما باید بر اساس قانون کار به کارگران حقوق بدهیم، حقوق وزارت کار نزدیک ۹ میلیون تومان است، طبیعتا با هزینه‌های فعلی کسی حاضر به کار نیست. اگر دستمزدها را افزایش بدهیم قیمت تمام شده بالا می‌رود. کارگران می‌گویند که ترجیح می‌دهیم پیک موتوری باشیم، اما در قنادی کار نمی‌کنند.

نرخ تورم مواد اولیه بسیار بالاست

وی تاکید کرد: شرایط به قدری سخت شده که داشتن قنادی دیگر توجیه اقتصادی ندارد. شما تصور می‌کنید قنادی‌هایی که شیرینی را کیلویی ۲۰۰ هزار تومان می‌فروشند صد درصد سوددهی دارند، درحالی که نرخ تورم مواد اولیه بسیار بالاست و شرایط را برای ما بسیار سخت کرده است.

بهره‌مند افزود: نیروی کار داخلی تمایلی به حضور در قنادی با حقوق معمولی را ندارد. از طرف دیگر کارگران مهاجر افغان هم نیاز به مجوز کار دارند و ما نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم. همین موضوع باعث ایجاد یک مشکل بزرگ در تامین نیروی انسانی در قنادی‌ها شده است. کارگران به ما می‌گویند که دیگر کارگری قنادی برایمان توجیه ندارد.

قنادی نیازمند نیروی کار حرفه‌ای است

وی تاکید کرد: قنادی در دسته مشاغلی است که نیازمند نیروی کار حرفه‌ای است در نتیجه نمی‌توانیم از نیروی کار ساده برای فعالیت استفاده کنیم. حال به این مشکلات باید عوارض و جریمه‌های شهرداری، مالیات سنگین و جریمه‌های مالیاتی و سایر هزینه‌ها را اضافه کنیم.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران تصریح کرد: بسیاری از افراد نسبت به گرانی شیرینی انتقاد می‌کنند، در حالی که قیمت مواد اولیه به قدری گران شده که در یک سال گذشته حدود ۴۵۰ واحد در شهر تهران تعطیل شده است.

بهره مند با بیان اینکه یک الگوی واحد برای قیمت‌گذاری وجود ندارد ادامه داد:  واحد صنفی هر محصولی را که تولید می‌کند باید در گام اول هزینه‌های مواد اولیه را آنالیز کرده و به آن هزینه بیمه، جریمه‌های شهرداری، بیمه، مالیات و … را اضافه کند. از طرف دیگر باید بدانیم که چند نوع ماده اولیه وجود دارد که کیفیت‌های متفاوتی باهم دارند. همین تفاوت قیمت‌ها روی قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل تنوع مواد اولیه، قیمت‌گذاری در حوزه کیک و شیرینی غیر ممکن است، گفت: شما اگر سری به بازار بزنید قیمت پسته در ده رنج وجود دارد. یک قنادی ممکن است پسته با کیفیت استفاده کند و قنادی دیگری از ارزان‌ترین نمونه به کار ببرد. همین موضوع روی قیمت تمام شده تاثیر می‌گذارد، در نتیجه اتحادیه به صورت جدی مخالف قیمت‌گذاری دستوری است. البته اتحادیه قیمت‌گذاری دستوری را حذف نکرده، بلکه این اقدام از سوی وزارت صمت و اتاق اصناف انجام شده است.

مشکلات متعدد ادامه فعالیت را برای قنادان سخت کرده است

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی تهران تاکید کرد: قنادی شغلی است که در ظاهر جذابیت‌های بی‌شماری دارد، اما مشکلاتی مانند کمبود نیروی کار حرفه‌ای، نوسان قیمتی مواد اولیه، عوارض شهرداری و هزینه‌های این چنینی ادامه فعالیت را برای ما سخت کرده است.

بهره مند در پایان گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی قدرت خرید مردم کاهش یافته است. فروش واحدهای تولیدی بسیار کمتر شده در نتیجه هر روز شاهد تعطیلی واحدها هستیم. درحالی که نزدیک به شب یلدا هستیم بازار همچنان در رکود است و تقاضا برای شیرینی ریزش پیدا کرده است./اتاق اصناف تهران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *